Till innehållet

Digital post för dig som offentlig aktör

Med infrastrukturen för digital post, även kallad Mina meddelanden, kan du som offentlig aktör skicka säker digital post till privatpersoner och företag. Det är enkelt, hållbart och kostnadsbesparande. Mottagaren får sin post säkert och samlat. Det är vi på DIGG som ansvarar för infrastrukturen och avtal. Här hittar du information om hur du gör för att börja skicka post digitalt.

Börja skicka digital post

För att börja skicka digital post via Mina meddelanden behöver du sluta avtal, genomföra tekniska tester och ansluta till produktion.

Det här behöver du göra

1. Skicka information till oss

Skicka ett mejl till info@digg.se med följande uppgifter:

  • Postadress vi ska skicka tillbaka din version av avtalet till. Det går inte att skicka avtalen via e-post.
  • Om du ska skicka meddelanden själv eller anlita en underleverantör. Om du anlitar underleverantör, berätta vilken.
  • Vem som är ansvarig för anslutningen i din organisation.
  • E-postadresser till funktion som har verksamhetsansvar för tjänsten – för information om förändringar i tjänsten.
  • it-funktion som har ansvar för förvaltning och utveckling – för teknisk information om tjänsten.

2. Fyll i, skriv under och skicka in anslutningsavtalet

Här hittar du anslutningsavtalet: Anslutningsavtal för Mina meddelanden

Skicka avtalet i två exemplar till:

DIGG
Box 14
851 02 Sundsvall


När du skriver under anslutningsavtalet godkänner du de allmänna villkoren för Mina meddelanden som är infrastrukturen för digital post.

Allmänna villkor för Mina meddelanden

3. Genomför tekniska tester

Innan du kan börja skicka digital post behöver du genomföra tekniska tester. För att testa behöver du:

När du vill börja med de tekniska testerna kan du kontakta vår tekniska support så hjälper de dig att komma igång.

support.minameddelanden@skatteverket.se

4. Godkända tekniska tester

När vi har godkänt de tekniska testerna ansluter vi dig till produktion. Nu kan du börja skicka digital post via Mina meddelanden!

5. Prenumerera på driftinformation

Vi publicerar aktuell driftinformation på digg.se. För att inte missa viktiga händelser, som kan påverka dina utskick, kan du prenumererar på vår driftinformation. Du kan prenumerera på driftinformationen via RSS.

Driftinformation för digital post

Den digital brevlådan från Digimail upphör

Digimail har sagt upp anslutningsavtalet för Mina meddelanden. Det innebär att det från den 1 juni 2022 inte längre är möjligt att ta emot digital post från offentliga aktörer i Digimail. I augusti kommer brevlådan att upphöra och då är det inte längre möjligt att logga in och komma åt den digitala post som finns lagrad där.

För er som avsändare innebär det här att de mottagare som har Digimail inte kommer att kunna ta emot era utskick digitalt, om de inte skaffar en ny brevlåda.

Om du som offentlig aktör har frågor kring detta kontakta info@digg.se

Digimail upphör – det här behöver ni göra

  • Har ni information om Digimail på er webbplats eller i annat material behöver ni ta bort den.
  • Informera berörda i er organisation, exempelvis Kundtjänst och andra, som kan få frågor och de som jobbar med utskick och annat kopplat till digitala brevlådor.
  • Tipsa om att det finns andra digitala brevlådor för att fortsättningsvis ta emot myndighetspost digitalt.

Planera större utskick

Vid större utskick är det bra att ta kontakt med oss på DIGG för att vi ska kunna säkerställa en hållbar belastning i infrastrukturen och planera våra resurser för bra kundstöd.

När du kontaktar oss vill vi veta det här om utskicket:

  • När utskicket planeras att starta och avslutas.
  • Hur många meddelanden som ska skickas.
  • Hur stort meddelandet är och om det innehåller några bilagor.

Dokument och länkar