Auktorisationssystem för
elektronisk identifiering och digital post
I maj 2025 ska auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post finnas på plats. Auktorisationssystem är ett sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster. Här får du veta vad ett auktorisationssystem är, hur Digg arbetar för att införa auktorisationssystemen och hur tidplanen ser ut.
- Auktorisationssystem för digital post
- Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
- Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
- Erbjud tjänster inom auktorisationssystem – leverantör
- Frågor och svar om auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post
- Samverkan auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
Tema auktorisationssystem på Digg forum 18 februari
Auktorisationssystem för digital post och elektronisk identifiering – Ett alternativ till upphandling
Se webbinariet 18 februari kl. 14.00
Från maj 2025 finns ett nytt sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster inom digital post och elektronisk identifiering. När Digg inför auktorisationssystem förändras också förutsättningarna. Välkommen till webbinariet Digg forum där jurist Lina Abrahamsson beskriver vad auktorisationssystem är och hur det kan påverka din verksamhet.
Vad offentliga aktörer behöver veta och förbereda –Auktorisationssystem digital post
Se webbinariet 18 februari kl.14.30
Är du en offentlig aktör som vill förstå hur auktorisationssystem för digital post påverkar din verksamhet? Detta webbinarium hjälper dig med förberedelserna inför de kommande förändringarna. Jan Pettersson, verksamhetsutvecklare, berättar bland annat om fördelarna med digital post och auktorisationssystem, skillnader från i dag och hur planen för övergången ser ut.
Vad offentliga aktörer behöver veta och förbereda – Auktorisationssystem elektronisk identifiering
Se webbinariet 18 februari kl. 15.00
Vill ni veta hur ni kan förbereda er inför auktorisationssystem för elektronisk identifiering? Emma Grefberg, specialist, berättar bland annat om effekterna av auktorisationssystemet och vad ni som offentliga aktörer behöver tänka på.
Se webbinarierna på Digg forum 18 februari
Den här informationen riktar sig främst till offentliga aktörer med tjänster som kräver elektronisk identifiering och som använder digital post. Den riktar sig även till leverantörer av elektronisk identifiering och digital post.
Film: en introduktion till vad auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post är och vilken nytta det ger.
Varför auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post?
Den snabba digitala utvecklingen i vårt samhälle innebär att de digitala tjänsterna blir mer och mer komplexa. På grund av det säkerhetspolitiska läget blir också kraven på tjänster inom offentlig sektor högre. Samtidigt ska tjänsterna uppfylla medborgarnas behov.
Vi vet att aktörer inom den offentliga förvaltningen många gånger har liknande behov av vissa typer av digitala tjänster. I stället för att varje offentlig aktör skaffar eller utvecklar den här typen av tjänster själva, behövs gemensamma lösningar.
Effekter för offentliga aktörer
Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post kan minska behovet av myndighetsspecifika lösningar. Förutom att en gemensam lösning blir mer effektiv, blir vår service till våra invånare och företag också mer enhetlig.
- Offentliga aktörer behöver inte upphandla tjänsterna elektronisk identifiering och digital post.
- Offentliga aktörer behöver inte kontrollera att leverantörerna lever upp till olika krav. Det gör Digg.
- Offentliga aktörer slipper alla leverantörskontakter. Det sköter Digg.
Effekter för privatpersoner
I dagsläget kan en enskild medborgare inte alltid logga in med den e-legitimation den har valt. Efter införande av auktorisationssystem kan offentliga aktörer erbjuda medborgare fler alternativ för inloggning.
Privatpersoner får också ökad tillgänglighet till säkra brevlådor tack vare auktorisationssystemet för digital post.
Effekter för leverantörer
Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post kan underlätta för mindre leverantörer att komma in och konkurrera på marknaden.
Leverantörer av digital post får i och med auktorisationssystem betalt för tjänster som de i dag utför till offentliga aktörer utan ersättning.
Dessutom behöver leverantörerna bara förhålla sig till Digg, i stället för flera olika myndigheter.
Vad innebär auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post?
Ett auktorisationssystem är ett alternativ till offentlig upphandling. Någon upphandling där en leverantör får ensamrätt på ett kontrakt sker aldrig. Det innebär att alla leverantörer som uppfyller Diggs på förhand ställda krav, kan erbjuda sina tjänster inom auktorisationssystemen.
Digg godkänner alla intresserade leverantörer som uppfyller Diggs krav och ingår identiska avtal med samtliga leverantörer. Innehållet är bestämt på förhand och är inte förhandlingsbart. Leverantörer som uppfyller kraven kan löpande teckna avtal med Digg inom auktorisationssystemen. Digg betalar ersättning till leverantörerna.
Offentliga aktörer kan skaffa tjänster inom samma auktorisationssystem genom att teckna avtal med Digg. Offentliga aktörer behöver på så sätt inte upphandla tjänsterna elektronisk identifiering eller digital post. De betalar i stället en avgift till Digg. När avtalet är klart kan de offentliga aktörerna erbjuda anslutna leverantörers tjänster inom elektronisk identifiering och digital post.
Auktorisationssystem är alltså inte en tjänst, det är ett sätt för offentliga aktörer att skaffa tjänster.
Det kommer inledningsvis att finnas två auktorisationssystem, ett för elektronisk identifiering och underskrift, och ett för digital post.
Vad är en offentlig aktör?
Lagen om auktorisationssystem definierar vilka som ingår i begreppet offentliga aktörer.
Med offentlig aktör avses exempelvis
- statliga och kommunala myndigheter
- beslutande församlingar i kommuner och regioner
- offentligt styrda organ samt sammanslutningar av dessa aktörer
- vissa privata aktörer inom exempelvis skola och sjukvård.
Återstående leveranser inom auktorisationssystem
- Löpande: Samverkan med expertmyndigheter, offentliga aktörer och leverantörer sker hela tiden.
- Mars 2025: Digg definierar obligatoriet gällande elektronisk identifiering, inklusive tidsbegränsade undantag bland aktuella organisationer.
- Mars 2025: Klart hur övergången till auktorisationssystem elektronisk identifiering ska gå till. Plan för övergång till auktorisationssystem digital post finns redan.
- Mars 2025: Besked från EU-kommissionen gällande krav och villkor för auktorisationssystemen, inklusive ersättning till leverantörer. Diggs generaldirektör fattar ett definitivt beslut gällande krav, villkor och ersättning.
- Mars 2025: Digg skickar utkast till föreskrifter om avgifter, konsekvensutredning, samt avtal för offentliga aktörer på remiss.
- Maj 2025: En första version av auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post finns på plats.
Dokument och länkar
- Lag (2023:704) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post (riksdagen.se)
Länk till annan webbplats.
- Förordning (2023:709) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post (riksdagen.se)
Länk till annan webbplats.
- E-legitimering
- Digital post
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: