Anmäl bristande tillgänglighet

De tjänster och den information som offentliga aktörer tillhandahåller på webbplatser och i mobila applikationer ska vara tillgängliga. Kraven finns i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen). Här har du som användare möjlighet att anmäla en aktör som du anser inte lever upp till kraven i DOS-lagen.

Påtala bristen till aktören i första hand

Du bör i första hand påtala brister i tillgänglighet till den aktör som du anser inte lever upp till kraven. Du ska kunna kontakta aktören via den tillgänglighetsredogörelse som enligt lag ska finnas på aktörens webbplats eller där du laddade ner aktörens app.

Förklara för aktören varför du upplever att webbplatsen eller appen inte är tillgänglig. Aktören ska då utreda det inträffade och förhoppningsvis rättar de till felen. Om de inte gör det så kan du anmäla det till oss.

Vad kan du anmäla?

  • Bristande tillgänglighet på en webbplats eller i en app.
  • Bristande tillgänglighetsredogörelse.
  • Du har begärt tillgängliggörande av undantaget innehåll men inte fått det
  • Du vill att Digg ska granska ett undantag för oskäligt betungande anpassning.

Exempel på bristande digital tillgänglighet

  • Dålig kontrast mellan text och bakgrund.
  • Länkar i text som enbart särskiljs med färg.
  • Video med ljud som inte är textad.
  • Bilder som är viktiga för sammanhanget men saknar textalternativ.
  • Innehåll som inte går att förstora utan att information försvinner eller inte går att ta del av.
  • Funktioner som inte går att använda med tangentbord.

Läs mer om digital tillgänglighet för dig som privatperson

Exempel på bristande tillgänglighetsredogörelse

  • Att det saknas en tillgänglighetsredogörelse på en aktörs webbplats.
  • Att tillgänglighetsredogörelsen är otydlig avseende vilka brister som finns.
  • Att tillgänglighetsredogörelsen saknar en funktion för att meddela brister till aktören.
  • Att tillgänglighetsredogörelsen saknar en länk för att göra en anmälan till Digg.

Du har begärt en tillgänglig version av innehåll men inte fått det

Du kan till exempel anmäla att du inte har fått tillgång till en film på ett sätt som är tillgängligt för dig. Det kan handla om att du har nedsatt hörsel och har önskat att ta del av en filmad debatt som en aktör har undantagit på grund av oskäligt betungande anpassning. Aktören har inte gett dig en textad version eller transkription av det filmade materialet trots att du har begärt det.

Du ska ha begärt materialet via funktionen i den tillgänglighetsredogörelse som aktören ska ha på sin webbplats.

Undantag för oskäligt betungande anpassning

Du vill att Digg ska granska en motivering av undantag för oskäligt betungande anpassning.

Vad kan Digg inte agera på?

Exempel på sådant som Digg inte har möjlighet att utöva tillsyn över är:

  • inloggningsproblem som beror på din valda e-legitimation, till exempel BankID eller Freja+.
  • problem med internetuppkoppling.
  • önskemål om att en viss typ av tjänst eller information bör finnas på en aktörs webbplats.
  • hur ditt ärende hanteras av aktören.

Det som listas ovan är exempel på sådant som inte omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Vilka kan du anmäla?

Du kan anmäla alla aktörer som behöver följa DOS-lagen till oss.

Lagen gäller i första hand för offentliga aktörer. Med offentlig aktör avses statliga och kommunala myndigheter ochbeslutande församlingar i kommuner och regioner. Men lagen gäller även för andra aktörer, såsom offentligt styrda organ och vissa privata aktörer inom exempelvis skola och sjukvård.

Läs mer om DOS-lagens tillämpningsområde - vilka omfattas?

Efter din anmälan

Om du angett att du vill bli kontaktad får du en bekräftelse när vi tagit emot din anmälan. När vi fått din anmälan börjar vi med att kontrollera om vi har den information vi behöver för att gå vidare. Om något saknas kan vi behöva kontakta dig för att få förtydligande information. I annat fall kommer vi inte att kontakta dig vidare.

Om din anmälan rör sådant som vi har rätt att utöva tillsyn över kan informationen i din anmälan komma att användas i vårt tillsynsarbete. Om vi inleder tillsyn så gör vi det inte som ombud för dig som har anmält. Vi kommer alltså inte att företräda dig som anmäler och du blir inte part i tillsynsärendet.

Vi tar alltid emot din anmälan men vi har ingen skyldighet att agera på den.

Om vi inte inleder tillsyn så betyder det inte att aktören som du har anmält har gjort rätt eller fel. Att vi väljer att inleda eller att inte inleda tillsyn kan bero på många olika orsaker. Det kan också hända att informationen i din anmälan används vid ett senare tillfälle.

I de fall vi beslutar att inleda tillsyn mot en aktörs digitala service gör vi så här:

  • Vi granskar om det finns tillgänglighetsbrister på webbplatsen eller i appen.
  • Om vi konstaterar att det finns tillgänglighetsbrister skriver vi ett beslut där vi informerar aktören som ansvarar för webbplatsen eller appen om bristerna.
  • Om aktören inte åtgärdar bristerna kan vi förelägga aktören om att vidta åtgärder. En aktör är skyldig att agera enligt föreläggandet.
  • Om aktören inte åtgärdar bristerna trots det första föreläggandet kan vi förelägga igen och då förena föreläggandet med vite.

Andra sätt att anmäla

Om du inte vill använda vårt formulär för anmälan om bristande tillgänglighet kan du anmäla via post, e-post eller telefon. Då behöver vi en del uppgifter från dig.

Följande uppgifter behövs i en anmälan om bristande tillgänglighet:

  • Vilken aktör din anmälan avser.
  • På vilken webbplats problemet finns, och gärna en webbadress till sidan med problemet eller en beskrivning av var på webbplatsen problemet finns.
  • Beskrivning av hur webbplatsen brister i tillgänglighet.

Följande uppgifter är frivilliga:

  • Om bristen i tillgänglighet beror på att webbplatsen inte fungerar med något hjälpmedel du använder och vilket hjälpmedel det är.
  • Vilket operativsystem och vilken webbläsare du använder.

Skicka anmälan med post

Myndigheten för digital förvaltning

Box 14

851 02 Sundsvall

Skicka anmälan med e-post

info@digg.se

Anmäla via telefon

0771-11 44 00

Om du inte vill använda vårt formulär för anmälan om bristande tillgänglighet kan du anmäla via post, e-post eller telefon. Då behöver vi en del uppgifter från dig:

Följande uppgifter är obligatoriska för att anmäla bristande tillgänglighet:

  • namnet på appen din anmälan avser
  • beskrivning av hur appen brister i tillgänglighet
  • beskrivning av hur vi kan återskapa problemet.

Följande uppgifter är frivilliga:

  • vilken offentlig aktör din anmälan avser
  • om bristen i tillgänglighet beror på att appen inte fungerar med något hjälpmedel du använder och vilket hjälpmedel det är
  • vilket operativsystem eller namnet på enheten du använder.

Skicka anmälan med post

Myndigheten för digital förvaltning

Box 14

851 02 Sundsvall

Skicka anmälan med e-post

info@digg.se

Anmäla via telefon

0771-11 44 00

Om du inte vill använda vårt formulär för anmälan om bristande tillgänglighet kan du anmäla via post, e-post eller telefon. Du kan anmäla:

  • bristande tillgänglighetsredogörelse
  • att du har begärt tillgänglig version av innehåll men inte fått det
  • önskan om bedömning av undantag för oskäligt betungande anpassning.

Skicka anmälan med post

Myndigheten för digital förvaltning

Box 14

851 02 Sundsvall

Skicka anmälan med e-post

info@digg.se

Anmäla via telefon

0771-11 44 00

För att länka till den här sidan använd följande adress: digg.se/tdosanmalan

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: