Digital post för företag

Med en digital brevlåda kan aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, bostadsrättsföreningar och ekonomiska föreningar få post från myndigheter, kommuner och regioner digitalt istället för på papper.

Fördelar med digital post

Alttext

Tillgängligt

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Alttext

Säkert

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Alttext

Hållbart

När du tar emot din post digitalt bidrar du till ett mer hållbart samhälle genom att behovet av papper och miljöbelastande transporter minskar.

Har du en enskild firma?

För att ta emot post digitalt som enskild firma behöver du skaffa en digital brevlåda för privatpersoner.

Det här är digital post

För att kunna ta emot digital post från myndigheter, kommuner och regioner behöver du en digital brevlåda och en e-legitimation. Det finns tre digitala brevlådor som du som företagare kan välja bland och det är gratis att skaffa en. Det är du som är firmatecknare för ditt företag som kan skaffa en digital brevlåda för ditt företag. 

Vilka kan jag få digital post ifrån?

Du kan få digital post från de myndigheter, kommuner och regioner som är anslutna som avsändare till tjänsten Mina meddelanden. Vissa avsändare skickar all post digitalt, andra skickar bara vissa typer av meddelanden.

Se vilka myndigheter, kommuner och regioner som skickar digital post

Så här får du din post digitalt

För att börja ta emot din post digitalt behöver du och ditt företag ha en digital brevlåda och en e-legitimation. Det finns två digitala brevlådor att välja bland. Välj den brevlåda som passar dig bäst. Vill du ta emot digital post från både offentliga aktörer och från företag väljer du Kivra. Om du bara vill ha post från myndigheter, kommuner och regioner i din brevlåda väljer du Min myndighetspost.

När du skaffar en digital brevlåda behöver du godkänna villkoren för den brevlåda du valt samt användarvillkoren för Mina meddelanden som gör att du kan ta emot post digitalt från myndigheter, kommuner och regioner.

Den digitala brevlådan från Digimail upphör

Från den 1 juni 2022 kommer du inte längre att kunna ta emot digital post från offentliga aktörer i Digimail. I augusti kommer brevlådan att upphöra och då är det inte längre möjligt för dig att logga in och komma åt den digitala post som finns lagrad där. Om du vill fortsätta att ta emot post från offentliga aktörer digitalt behöver du skaffa en ny digital brevlåda genom att välja en ny brevlåda bland dem som finns ovan. Om du inte väljer en ny digital brevlåda kommer din myndighetspost att komma som papperspost i din vanliga brevlåda.

Om du har frågor kring din post som finns i Digimail, kontakta Digimail: support@digimail.se

Om du har frågor om hur du skaffar en ny digital brevlåda, kontakta DIGG: info@digg.se

Senast uppdaterad: