5. Tillämpningsområde - vilka omfattas?

I lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) framgår att lagen innehåller krav på tillgänglighet till digital service som tillhandahålls av en offentlig aktör. Dessutom gäller kraven för andra aktörer som jämställs med offentliga aktörer i lagen.

DOS-lagen gäller för offentliga aktörer och vissa andra

I 4 § 1 st. DOS-lagen framgår att med offentlig aktör menas en statlig eller kommunal myndighet eller en beslutande församling i en kommun eller en region. I 4 § 2 st. DOS-lagen framgår att även vissa andra aktörer ska jämställas med offentliga aktörer när lagen tillämpas. Sammantaget gäller DOS-lagen för:

  • En statlig eller kommunal myndighet.
  • En beslutande församling i en kommun eller en region.
  • Ett offentligt styrt organ.
  • En sammanslutning som inrättats särskilt för att tillgodose behov i det allmännas intresse, under förutsättning att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktär.
  • En privat aktör som yrkesmässigt bedriver verksamhet som till någon del är offentligt finansierad och som bedrivs enligt vissa särskilt angivna lagar.
  • En enskild utbildningsanordnare med tillstånd att utfärda examina och som till största delen har statsbidrag som finansiering av högskoleutbildning.

Myndighet och beslutande församling

I 4 § 1 st. DOS-lagen framgår att med offentlig aktör avses en statlig eller kommunal myndighet eller en beslutande församling i en kommun eller en region. Med andra ord förtydligas i DOS-lagen tillsammans med 3 kap. 1 § kommunallagen (KL) att även fullmäktige i en kommun eller i en region omfattas, dvs. organ som normalt faller utanför begreppet myndighet.

Offentligt styrt organ

Begreppet offentligt styrt organ i DOS-lagen har samma betydelse som i 1 kap. 18 § lagen om offentlig upphandling (LOU). Det är aktören i fråga som har ansvaret för att bedöma om aktören är ett offentligt styrt organ eller inte.[1]

I 5 § DOS-lagen framgår att med offentligt styrt organ avses en juridisk person som tillgodoser behov i det allmännas intresse, under förutsättning att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktär.

Viss vägledning för när en organisation tillgodoser behov i det allmännas intresse och inte är av industriell eller kommersiell karaktär kan vara huruvida bolaget anses verka på normala marknadsmässiga villkor inom den referensmarknad som bolaget inrättats för.

Att en organisation bedrivs med affärsmässig grund är sekundärt vid denna bedömning. Andra omständigheter att beakta kan vara aktuella omständigheter vid bildandet av organet och villkoren på vilka organet utövar verksamhet samt vinstsyfte.[2]

Tre alternativa kriterier för att avgöra om aktören är ett offentligt styrt organ

För att betraktas som ett offentligt styrt organ ska en aktör dessutom uppfylla åtminstone ett av följande kriterier:

Finansiering

Aktören är till största delen finansierad av staten, en kommun, en region eller en annan sådan offentlig aktör som avses i 4 § st. 1 eller st. 2, p. 1 och 2. Av betydelse för bedömningen av finansiering är bland annat om finansieringen är förenad med någon motprestation samt om finansieringen rent kvantitativt utgör största delen av aktörens totala finansiering.[3]

Kontroll

Aktörens verksamhet står under kontroll av staten, en kommun, en region eller en sådan offentlig aktör som avses i 4 § st. 1 eller st. 2 p.1–2. Av betydelse för bedömningen av om en viss organisation anses stå under offentlig kontroll är bland annat regelverket som gäller för den marknad där aktören bedriver verksamhet, offentliga aktörers möjligheter till administrativa beslut samt om organisationen står under offentlig tillsyn.[4]

Styrelse eller ledningsorgan

I aktörens styrelse eller motsvarande ledningsorgan är mer än halva antalet ledamöter utsedda av staten, en kommun, en region eller en sådan offentlig aktör som avses i 4 § st. 1 eller st. 2 p.1–2.

En sammanslutning i allmänt intresse

DOS-lagen gäller för en sammanslutning som inrättats särskilt för att tillgodose behov i det allmännas intresse, under förutsättning att behovet inte är av industriell eller kommersiell karaktär, och som består av:

  • en eller flera myndigheter eller beslutande församlingar i en kommun eller en region
  • ett eller flera offentligt styrda organ.

Privat aktör inom särskild offentlig verksamhet

Även en privat aktör som yrkesmässigt bedriver verksamhet som till någon del är offentligt finansierad behöver följa reglerna i DOS-lagen.

Observera att till skillnad mot offentligt styrt organ krävs ingen kvantitativ (större mängd) finansiering för att någon av nedanstående privata aktörer ska omfattas av lagen. Utgångspunkten är att alla dessa privata aktörer omfattas av DOS-lagen.

Om den privata aktören endast erhåller en ringa offentlig finansiering kan det påverka bedömningen av om tillgänglighetsanpassning är oskäligt betungande.

Undantag från kraven

Skolor, vårdgivare och aktörer inom socialtjänst

Följande aktörer som till viss del är offentligt finansierade omfattas av DOS-lagen:

Skolor

Aktören bedriver i egenskap av enskild huvudman inom skolväsendet eller huvudman för en sådan internationell skola som avses i 24 kap. skollagen (2010:800). 2 kap. skollagen reglerar frågan om huvudmän och ansvarsfördelning samt 1 kap. 1 § skolväsendets omfattning.

Vårdgivare

Aktörens verksamhet utgör hälso- och sjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) eller tandvård enligt tandvårdslagen (1985:125).

Aktörer inom socialtjänst

Aktörens verksamhet bedrivs enligt socialtjänstlagen (2025:400), lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade eller utgör personlig assistans som utgörs med assistansersättning enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken.

Enskild utbildningsanordnare

DOS-lagen gäller även för enskilda utbildningsanordnare med tillstånd att utfärda examina enligt lagen (1993:792) om tillstånd att utfärda vissa examina, och som till största delen har statsbidrag som finansiering av högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå eller för utbildning på forskarnivå.

Avgörande är alltså huruvida den offentliga finansieringen omfattar högskoleutbildning eller utbildning på forskarnivå.

Andra mottaganden av stöd som inte utgör ett direkt stöd för att bedriva utbildningsverksamheten (mer ovillkorade stöd) omfattas inte av DOS-lagen.[5]

Varje aktör ansvarar för att utreda om aktören omfattas av DOS-lagen

I första hand är det upp till varje enskild aktör att utreda om aktören behöver följa DOS-lagen eller inte. En aktör kan behöva anlita juridisk kompetens för att utreda frågan – det gäller inte minst om aktören bedriver verksamhet som angränsar till de områden som berörs ovan. Vid en eventuell tillsyn kan en aktör inte undgå ansvar genom att förklara att man inte visste att DOS-lagen var tillämplig.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: