Frågor och svar om anslutning till Mina meddelanden och Auktorisationssystem för digital post
Här har vi samlat frågor och svar om anslutning till infrastrukturen Mina meddelanden och Auktorisationssystem för digital post. Här finns även frågor och svar som rör fakturering.
Övergripande frågor och svar om auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post finns på webbsidor om auktorisationssystem.
Offentliga aktörer som redan är anslutna till infrastrukturen Mina meddelanden behöver bara teckna avtal inom auktorisationssystem för digital post.
Ansökan bör göras av en person med god kännedom om er verksamhet och dess roll som avsändare, till exempel en systemägare eller tjänsteansvarig. När ansökan är godkänd av Digg skickas avtalet till er för signering av en behörig företrädare för organisationen.
Vem som är behörig att signera avtalet med Digg framgår av era interna rutiner som gäller för er organisation. Vem som är behörig kan exempelvis framgå av er delegationsordning eller av ett särskilt beslut.
Teckna avtal så snart som möjligt från 5 maj 2025 för att inte riskera ett avbrott i er möjlighet att skicka digital post. Ni behöver teckna avtal före den 1 juli 2025. Då har Digg rätt att stänga av offentliga aktörer som inte har ingått avtal inom auktorisationssystem för digital post.
Nej, den tekniska anslutningen till infrastrukturen Mina meddelanden kommer att vara samma även efter införande av auktorisationssystem. Det betyder att det inte krävs någon ytterligare IT-utveckling.
Ni fortsätter att skicka digital post på samma sätt som tidigare. Har ni exempelvis en förmedlare som hjälper er i dag behöver ni fortsatt ha det.
Läs mer om auktorisationssystem för digital post här på digg.se.
Nej, auktorisationssystem förändrar inte förhållandet mellan avsändare och förmedlare. Det innebär att ni även fortsättningsvis behöver ha avtal med er förmedlare av digital post.
Även om ni anlitar en förmedlare behöver ni som avsändande organisation själva ansöka om anslutning till auktorisationssystemet och signera avtalet. Förmedlaren hanterar den tekniska leveransen, men ansvaret att vara ansluten ligger på er som myndighet, kommun, region eller annan offentlig aktör.
Ni kommer då att få en faktura från Digg via Peppol samt en separat faktura från er förmedlare.
Det är än så länge frivilligt för offentliga aktörer att ansluta sig till Auktorisationssystem för digital post. Men det finns ett förslag i en statlig utredning om en ny lag med krav på myndigheter, kommuner och regioner att skicka digital post.
Offentliga aktörer som vill skicka digital post via infrastrukturen Mina meddelanden behöver teckna avtal inom Auktorisationssystem för digital post. Detta gäller från och med 1 juli 2025.
Fakturafrågor
Första fakturan till offentliga aktörer som har tecknat avtal inom Auktorisationsssytem för digital post kommer i början av september 2025.
Om ni tecknar avtal före 1 juli 2025 får ni då två fakturor, en för transaktioner i juli och en för transaktioner i augusti.
Kostnaden är 70 öre per digitalt brev.
Avgifter och ersättning inom Auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
Det faktureras månadsvis och fakturan rör brev skickade föregående månad.
Fakturan skickas digitalt via Peppol. Peppol är ett internationellt nätverk för elektroniska inköp.
Ni tecknar ett avtal per organisation. Som offentlig aktör får ni endast en faktura från Digg. Den avser all digital post som hela er organisation har skickat. Fakturan delas inte upp på till exempel verksamhetsområde, avdelning eller enhet.
Digg har i dagsläget inte möjlighet att specificera fakturan utifrån vilken del av er organisation som har skickat meddelanden.
Vi vet att vissa organisationer har behov av att dela upp fakturan och vi kommer att ta med oss det inför vidareutveckling av infrastrukturen.
Kostnaden är 70 öre per digitalt brev.
Inom Auktorisationssystemen för elektronisk identifiering och digital post klargör vi vilken avgift offentliga aktörer ska betala till Digg, och vilken ersättning Digg ska betala till aktuella leverantörer.
Här på digg.se finns en beskrivning av vår avgifts och ersättningsmodell.
Nej. Punkten 4.1.3 i Allmänna villkor för Auktorisationssystem för digital post – offentlig aktör, innebär att Digg varje månad fattar beslut om den totala avgiften baserat på nyttjandet. Det vill säga 70 öre per meddelande, multiplicerat med antalet skickade meddelanden under perioden som fakturan avser. Det innebär alltså inte att Digg justerar priset per skickat meddelande varje månad.
Digg avser att se över prisnivån per skickat meddelande årligen och kan i samband med det fatta beslut om ändrad prisnivå.
Allmänna villkor för Auktorisationssystem för digital post – offentlig aktör
Information om omprövning och överklagan finns här på vår webbplats.
Omprövning och överklagan av avgift
Länk till annan webbplats.
Särskilt för förmedlare
Nej, som förmedlare av digital post för offentliga aktörer behöver ni inte ansöka eller teckna avtal med Digg. Det är den offentliga aktören som ingår avtal med Digg.
Digg kontaktar er om ni behöver genomföra tekniska tester.
Du kan läsa mer om vilka krav som ställs på avsändare här på vår webbplats.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: