Innehåll i sociala medier ska vara tillgängligt så långt det är möjligt

  • Regel
  • Tillgänglighet

Innehåll som publiceras på Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube och andra tredjepartsplattformar ska göras så tillgängligt som plattformen medger.

Tillgängligt, så långt det är möjligt

Du som offentlig aktör ansvarar för att digital service som står under din kontroll är tillgänglig. Digital service som du tillhandahåller genom tredje part, till exempel på sociala medier, ska vara tillgänglig så långt det är möjligt.

Exempel på tredjepartslösningar:

  • sociala medier, som Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, Snapchat
  • gratis bloggverktyg
  • gratistjänster för platsannonser och liknande.

Kontroll av tredjepartslösning

Att sakna ”kontroll” innebär att du som offentlig aktör inte har någon möjlighet att styra eller kravställa plattformen och inte heller på något sätt finansierar den.

Kontroll av innehåll och material

När tredje part finansierar och skapar ett innehåll utan inblandning från dig som offentlig aktör och där du senare väljer att länka till materialet eller upprätta ett inbäddat innehåll i form av videoklipp, är du skyldig att följa DOS-lagens bestämmelser.

Kontroll av kanal

Då du som offentlig aktör skapar innehåll, lägger ut innehållet på en tredjepartsplattform och sedan bäddar in innehållet på din egen webbplats är du skyldig att följa DOS-lagens bestämmelser. Avgörande är den faktiska kontrollen. Kontrollen avser att du valt att länka eller publicera tredje parts innehåll.

Rättslig vägledning

I Diggs rättsliga vägledning finns mer information om tredje part och de tillgänglighetskrav du som offentlig aktör behöver ta hänsyn till.

Typ:
Regel
Område:
Tillgänglighet
Aktör:
Kommun, Region, Statlig myndighet
Frågor om innehållet?
info@digg.se
Uppdaterad:
24 november 2023
Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: