Inför anslutning
På den här webbsidan beskriver vi hur ni skaffar tjänster inom elektronisk identifiering genom Diggs auktorisationssystem. Vi beskriver även hur ni som offentliga aktörer övergår från nuvarande valfrihetssystem till auktorisationssystem.
Anslutning från september 2025
Offentliga aktörer kan från september 2025 teckna avtal inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Avtalen börjar gälla, och tjänsterna kan börja användas, i januari 2026.
- Tecknar ni avtal senast 30 november 2025 kan ni börja använda tjänsterna från 1 januari 2026.
- Tecknar ni avtal senare kan ni börja använda tjänsterna tidigast från och med 1 februari 2026.
Många e-tjänster förlitar sig i dag på en enda e-legitimeringslösning, vilket gör att åtkomsten till e-tjänsten är beroende av tillgängligheten hos en enda e-legitimationstjänst. Det händer att viktiga e-tjänster inte går att använda på grund av driftstörningar hos en e-legitimationsutfärdare. Det innebär problem för användarna.
Att kunna erbjuda fler än en e-legitimation som alternativ för inloggning ökar robustheten i systemet, gör tjänsten mindre sårbar och gör e-tjänsten tillgänglig för fler användare.
Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Digg har avtal som gör att du som offentlig eller privat aktör kan erbjuda inloggning med flera e-legitimationer utan att behöva gå igenom en upphandling.
I januari 2026 börjar avtalen inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering att gälla och tjänsterna kan börja användas. Det innebär att Valfrihetssystemen 2017 och 2018 avvecklas. Offentliga aktörer som i dag använder dessa system behöver gå över till auktorisationssystemet om man vill fortsätta nyttja tjänster för elektronisk identifiering via avtal med Digg.
Hur mycket kostar det?
Pris: 0,12 kronor per genomförd elektronisk identifiering respektive underskrift.
Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post
I Auktorisationssystem för elektronisk identifiering ingår funktioner som gör det möjligt för användarna att enkelt identifiera sig i era digitala tjänster och skriva under elektroniskt med sin e-legitimation. Genom auktorisationssystem kan ni beställa identitetsintyg som innehåller uppgift om vem som har legitimerat sig eller skrivit under när en användare behöver legitimera sig för tillträde, uppgiftslämnande eller underskrift.
Detta får offentliga aktörer tillgång till:
- Tjänster för elektronisk identifiering av personer med personnummer. Alla e-legitimationer som används i auktorisationssystemet uppfyller någon av tillitsnivåerna 2, 3 eller 4 enligt Tillitsramverket för Svensk e-legitimation.
- Elektroniska underskrifter som följer minst EU:s eIDAS-regler för avancerade underskrifter. Leverantörerna ska kunna visa att de uppfyller de här kraven.
Tillitsramverket för Svensk e-legitimation.
Leverantörer kan också inom auktorisationssystemet erbjuda tjänster för personer med samordningsnummer och möjlighet till id-växling. Om ni har behov av någon av dessa tjänster och ingen leverantör erbjuder det inom auktorisationssystemet måste ni skaffa dessa utanför auktorisationssystemet.
Listan nedan beskriver vad som inte ingår:
- E-tjänstelegitimationer.
- Fristående underskriftstjänster.
- Elektronisk identifiering för personer som saknar svenskt personnummer eller samordningsnummer, så kallade icke-bofasta.
- Teknisk anslutning till leverantörer av e-legitimation.
Om ni har behov av någon av dessa tjänster måste ni skaffa det utanför auktorisationssystemet.
Obligatoriskt för vissa statliga myndigheter
Som huvudregel ska alla statliga myndigheter, med tjänster för enskilda som kräver elektronisk identifiering, använda sig av tjänster som leverantörer tillhandahåller i auktorisationssystemet. Detta enligt regeringens beslut.
Resterande offentliga aktörer omfattas inte av skyldigheten utan kan själva välja om de vill ansluta till auktorisationssystemet.
Även vissa statliga myndigheter är undantagna från denna skyldighet. Det gäller
- Inspektionen för strategiska produkter
- Regeringskansliet
- Säkerhetspolisen
- myndigheter som hör till Försvarsdepartementet.
Digg har tagit fram en föreskrift som reglerar hur skyldigheten till anslutning ska uppfyllas. Denna föreskrift träder i kraft den 1 januari 2026, där även tjänster inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering kommer att finnas tillgängliga.
Då blir det obligatoriskt
Senast 1 april 2026 måste ni börja använda tjänsterna. Om särskilda skäl finns måste ni börja använda tjänsterna senast 1 oktober 2026. Särskilda skäl kan vara förtida utträde från avtal med annan part eller andra omständigheter som skulle leda till oskäligt höga kostnader.
Om det finns särskilda skäl ska ni meddela Digg. Skicka e-post till mejladressen e-legitimation@digg.se. Ange skälen till varför ni inte kan börja använda tjänsterna före 1 april 2026.
Ansökan om tidsbegränsat undantag
Om ni inte har möjlighet att använda tjänsterna från och med 1 oktober 2026 måste ni ansöka om ett tidsbegränsat undantag. Ansökan om undantag ska lämnas in skriftligen minst en månad före det önskade startdatumet för undantaget.
Ansökan ska innehålla
- en beskrivning av skälen till undantaget
- en redogörelse för vilka kostnader eller olägenheter som skulle uppstå utan undantaget
- en angiven tidsperiod för hur länge undantaget behövs.
Det är Digg som prövar och fattar beslut om eventuella undantag efter 1 oktober 2026.
Inför att det blir möjligt att ansöka om undantag publicerar vi mer information på digg.se om hur ni går till väga.
Tidplan för Auktorisationssystem elektronisk identifiering
Juni 2025
Digg säger upp avtalen för Valfrihetssystem 2017 och Valfrihetssystem 2018. Avtalen upphör att gälla efter den 31 december 2025. Från detta datum kommer inga tjänster att levereras genom valfrihetssystemen.
September 2025 och framåt
Digg stöttar offentliga aktörer i förberedelserna inför övergången från valfrihetssystemen samt erbjuder nyanslutningar genom att ge praktiska detaljer om tekniska anslutningsmetoder. Det är också möjligt att teckna avtal inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Avtalen börjar gälla i januari 2026.
Januari 2026
Avtalen inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering börjar gälla och tjänsterna kan börja användas. Valfrihetssystemen upphör att gälla.
Senast 1 april 2026
Myndigheter som är skyldiga att använda tjänster inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering måste börja använda tjänsterna senast detta datum. Se information om undantag ovan.
Digg kommer att fortsätta uppdatera tidplanen och ge mer detaljerad information om övergången i takt med att arbetet fortlöper.
Från valfrihetssystem till auktorisationssystem
Vi har samlat all information om Valfrihetssystem 2017 och Valfrihetssystem 2018 på en annan webbsida. Där finns också en beskrivning av övergången från valfrihetssystem till auktorisationssystem.
Om Valfrihetssystem 2017 och Valfrihetssystem 2018
Förbered er så här inför anslutning
Som huvudregel ska alla statliga myndigheter, som har digitala tjänster för enskilda som kräver elektronisk identifiering, använda sig av tjänster som leverantörer tillhandahåller i auktorisationssystemet.
Läs mer under rubriken Obligatoriskt för vissa statliga myndigheter.
Täcker Auktorisationssystemet era behov, eller behöver ni även andra tjänster vid sidan av?
Oavsett tidigare avtal bör ni bedöma om ni behöver teknisk hjälp eller om ni själva kan hantera övergången och anslutningen till Auktorisationssytemet för elektronisk identifiering.
Offentliga aktörer ansvarar själva för att teckna avtal för tjänster som inte ingår i auktorisationssystemet. Exempel på sådana tjänster är hjälp med teknisk integration och fristående underskriftstjänster.
Om ni i dag använder Valfrihetssystem 2017 och/eller Valfrihetssystem 2018
Från och med 1 januari levereras inga tjänster genom valfrihetssystemen längre. För att kunna fortsätta använda tjänster inom elektronisk identifiering genom Digg behöver ni teckna ett nytt avtal med Digg om anslutning till Auktorisationssystemet. Ni behöver inte säga upp era avtal inom valfrihetssystemen.
Om ni inte använder valfrihetssystemen
Gå igenom era befintliga avtal med leverantörer inom elektronisk identifiering, samt eventuella integratörer, och bedöm om några behöver sägas upp eller omförhandlas. Därefter tecknar ni ett nytt avtal med Digg om anslutning till Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering.
De tekniska anslutningsmetoder ni använder i dag kommer fortsatt att tillåtas. Ni kan dock behöva göra mindre justeringar, exempelvis uppdatering av metadata om ni använder Sweden Connect.
Viktigt att veta
Offentliga aktörer betalar en avgift till Digg. Digg betalar ersättning till leverantörerna.
Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post.
Särskilt vid användning av proxy-IdP:er bör ni säkerställa att det i eventuella, tidigare avtal inte ingår kostnader för själva e-legitimationstjänsterna. Dessa kostnader täcks redan av avgiften till Digg.
När ni ansluter er till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering får er organisation en samlad faktura från Digg. Fakturan delas inte upp på till exempel verksamhetsområde eller e-tjänst.
Offentliga aktörer kan behöva andra avtal gällande kringtjänster för elektronisk identifiering som inte ingår i auktorisaktionssystem. Detta gäller till exempel tjänster från integratörer som tekniska anslutningar eller fristående underskriftstjänster.
Anslutningsavtal för Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Anslutningsavtalet reglerar offentliga aktörers anslutning till Auktorisationssystem för elektonisk identifiering.
Anslutningsavtal för Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Sweden Connect som anslutningsmetod
Sweden Connect är en metod för teknisk anslutning till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Det finns dock möjlighet att använda andra tekniska anslutningsmetoder, till exempel sådana som idag redan används av leverantörer av elektroniska identifieringstjänster.
Sweden Connect följer gemensamma standarder och tekniska lösningar som gör det enkelt för användare att logga in med vilken e-legitimation som helst. Detta minskar behovet av anpassningar i e-tjänster och gör inloggningsprocessen både enklare och mer tillförlitlig.
Genom att använda Sweden Connect minskar administrationen och både offentliga och privata aktörer sparar tid och pengar för. Det är en stabil och hållbar lösning som fungerar både i Sverige och inom EU.
Offentliga aktörer behöver inte betala en extra avgift för den tekniska anslutningen via Sweden Connect, den ingår i Auktorisationssystem för elektronisk identifiering.
Sweden Connect – Diggs infrastruktur för e-legitimering.
Föreskrifter Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post
Det finns föreskrifter gällande vilken avgift offentliga aktörer ska betala för tjänster inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post. Det finns även föreskrifter gällande krav på leverantörer, precis som undantag från obligatorisk anslutning till auktorisationssystem för elektronisk identifiering.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: