Viktigt att veta om Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Här finns nödvändig bakgrundsinformation för dig som vill skaffa tjänster inom elektronisk identifiering, genom Diggs auktorisationssystem. Vi beskriver även hur ni som offentliga aktörer går från nuvarande valfrihetssystem till auktorisationssystem.

Auktorisationsystemet ersätter dagens valfrihetssystem och erbjuder säker inloggning och elektronisk underskrift i era digitala tjänster från och med 1 januari 2026.

På den här sidan hittar du villkor, krav och annat som du behöver veta.

Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Auktorisationssystemet är ett nytt sätt för offentliga aktörer att skaffa och använda tjänster inom elektronisk identifiering. Systemet fungerar som ett alternativ till traditionell offentlig upphandling.

Genom auktorisationssystemet kan offentliga aktörer erbjuda enskilda en säker inloggning med olika svenska e-legitimationer. Med enskilda menas individer som använder en privat e-legitimation för att identifiera antingen sig själv eller är representant för ett företag.

Eftersom Digg granskar e-legitimationerna kan aktörerna lita på att användaren är korrekt identifierad.

Övergripande information om auktorisationssystem

Vill du veta vilka andra offentliga aktörer som har tecknat avtal inom auktorisationssystemet? Den informationen hittar du här:

Aktörer som är anslutna till Diggs avtal

Film: En beskrivning av fördelar, krav och förberedelser inför ansökan till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Från Digg forum 30 september 2025. Längd: cirka 16 minuter.

Hur mycket kostar det?

Pris: 0,12 kronor per genomförd elektronisk identifiering eller underskrift.

Offentliga aktörer betalar en avgift till Digg. Digg betalar ersättning till leverantörerna. Offentliga aktörer betalar enbart för transaktionskostnader. Inga fasta avgifter, såsom anslutningsavgifter eller liknande, tillkommer.

Organisationen får en samlad faktura från Digg. Fakturan delas inte upp på till exempel verksamhetsområde eller e-tjänst.

Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post Länk till annan webbplats.

Kostnaden i Valfrihetssystemen är i dag 0,17 kronor per genomförd transaktion. Detta innebär alltså en sänkning av kostnaderna.

Krav att erbjuda alla e-legitimationer

Om ni som offentlig aktör ansluter er till Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering förbinder ni er att erbjuda legitimering med alla e-legitimationer som ingår.

Era e-tjänster ska ge användaren möjlighet att själv välja vilken e-legitimation hen vill använda. För att det ska fungera måste era e-tjänster vara tekniskt anslutna till samtliga leverantörer av e-legitimation som ingår i auktorisationssystemet, för den tillitsnivå era e-tjänster kräver.

Leverantörer inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Fördelar med flera alternativ

Många e-tjänster förlitar sig i dag på en enda e-legitimeringslösning. Det gör att åtkomsten till tjänsten blir beroende av tillgängligheten hos just den e-legitimationsutfärdaren. Vid driftstörningar kan viktiga e-tjänster därför bli otillgängliga, vilket skapar problem för användarna. En annan utmaning är att användaren ofta måste skaffa den specifika e-legitimationen som tjänsten stödjer. Då riskerar vi att exkludera personer som av olika skäl inte kan eller vill använda just den e-legitimationen.

Genom att erbjuda fler än en e-legitimation som alternativ för inloggning ökar robustheten i systemet. Det minskar sårbarheten, säkerställer att tjänsten fungerar även vid störningar och gör den tillgänglig för fler användare.

Vad som ingår, och inte ingår, i auktorisationssystemet

Processen för elektronisk identifiering består av flera delar som gör det möjligt för användare att logga in och skriva under på ett säkert sätt. Auktorisationssystemet omfattar vissa av dessa delar.

I auktorisationssystemet får ni tillgång till

  • inloggning med flera olika e-legitimationer (på tillitsnivå 2, 3 eller 4)
  • elektroniska underskrifter som uppfyller EU:s eIDAS-regler för avancerade underskrifter
  • identitetsintyg (uppgifter om vem som har legitimerat sig eller skrivit under).

Tillitsramverket för Svensk e-legitimation

Leverantörer kan också inom auktorisationssystemet erbjuda tjänster för personer med samordningsnummer och möjlighet till id-växling. Om ni har behov av någon av dessa tjänster och ingen leverantör erbjuder det inom auktorisationssystemet måste ni skaffa dessa utanför auktorisationssystemet.

Det finns vissa delar som ni själva behöver skaffa utanför auktorisationssystemet, till exempel:

  • Hjälp med teknisk integration av e-legitimationer i era system.
  • Fristående underskriftstjänster.
  • E-tjänstelegitimationer.
  • Identifiering för personer utan svenskt person- eller samordningsnummer, så kallade icke-bofasta.

Auktorisationssystemet ersätter alltså inte de tjänster som i dag erbjuds av så kallade integratörer eller IdP-proxytjänster. Om ni har behov av någon av dessa tjänster måste ni skaffa dem utanför auktorisationssystemet.

Befintliga avtal kan behöva anpassas. Vid användning av proxy-IdP:er bör ni säkerställa att det i eventuella, tidigare avtal inte ingår kostnader för själva e-legitimationstjänsterna. Dessa kostnader täcks av avgiften till Digg.

Detta gäller för just din organisation

Statliga myndigheter med digitala tjänster för enskilda ska ingå avtal inom auktorisationssystemet. Detta gäller om tjänsterna kräver identifiering med hjälp av en e-legitimation.

Statliga myndigheter som omfattas av anslutningsskyldigheten ska kunna erbjuda samtliga e-legitimationer som ingår i auktorisationssystemet senast tre månader efter att de är juridisk anslutna och har börjat använda tjänsterna.

Vissa statliga myndigheter är undantagna från denna skyldighet. Det gäller

  • Inspektionen för strategiska produkter
  • Regeringskansliet
  • Säkerhetspolisen
  • myndigheter som hör till Försvarsdepartementet.

Förordning (2023:709) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post (riksdagen.se)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Digg har tagit fram en föreskrift som reglerar hur skyldigheten till anslutning ska uppfyllas. Denna föreskrift träder i kraft den 1 januari 2026, där även tjänster inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering kommer att finnas tillgängliga.

Föreskrifter om fullgörande av, avvikelser och ansökan om undantag från kravet på anslutning till auktorisationssystem för elektronisk identifiering (MDFFS 2025:3)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Då blir det obligatoriskt

  • Senast december 2025: Ni måste meddela Digg särskilda skäl för eventuell senare anslutning. Särskilda skäl kan vara förtida utträde från avtal med annan part, eller andra omständigheter som skulle leda till oskäligt höga kostnader. Skicka e-post till mejladressen e-legitimation@digg.se och ange era särskilda skäl.
  • Senast 1 april 2026: Ni måste börja använda tjänsterna. Det innebär att statliga myndigheter då ska kunna erbjuda inloggning med alla e-legitimationer som ingår i auktorisationssystemet.
  • Senast 1 oktober 2026: Nu måste även ni med särskilda skäl börja använda tjänsterna.

Ansökan om tidsbegränsat undantag från oktober 2026

Om ni inte har möjlighet att använda tjänsterna från och med 1 oktober 2026 måste ni ansöka om ett tidsbegränsat undantag. Ansökan om undantag ska lämnas in skriftligen senast 1 september 2026.

Ansökan ska innehålla

  • en beskrivning av skälen till undantaget
  • en redogörelse för vilka kostnader eller olägenheter som skulle uppstå utan undantaget
  • en angiven tidsperiod för hur länge undantaget behövs.

Det är Digg som prövar och fattar beslut om eventuella undantag efter 1 oktober 2026.

Inför att det blir möjligt att ansöka om undantag publicerar vi mer information på digg.se om hur ni går till väga.

För kommuner, regioner och andra offentliga aktörer är det inte obligatoriskt att teckna avtal inom auktorisationssystem, men vi rekommenderar er ändå att göra det.

När ni tecknar avtal inom auktorisationssystemet förbinder ni er att erbjuda inloggning med alla e-legitimationer som ingår. Vår uppmaning är att ha detta på plats senast efter tre månader, från det att ni börjar använda tjänsterna.

Exempel: Om ni börjar använda tjänsterna den 1 januari 2026, bör ni kunna erbjuda samtliga e-legitimationer från och med den 1 april 2026.

Från och med januari 2026 börjar avtalen inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering att gälla och tjänsterna kan börja användas. Samtidigt avvecklas Valfrihetssystemen 2017 och 2018.

Vad det innebär:

  • Befintliga avtal upphör vid årsskiftet och tjänster levereras inte längre genom valfrihetssystemen.
  • Nytt avtal krävs för auktorisationssystem om ni vill fortsätta erbjuda inloggning med svenska e-legitimationer via Digg.
  • De tekniska anslutningsmetoderna ni använder i dag kommer att vara tillåtna även i fortsättningen. Ni kan dock behöva göra mindre justeringar, exempelvis uppdatera metadata om ni använder Sweden Connect.

Mer information finns på den här sidan:

Anslut till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering Länk till annan webbplats.

Vi rekommenderar att ni påbörjar förberedelserna i god tid för att säkerställa en smidig övergång utan avbrott.

Mer information om Valfrihetssystemen 2017 och 2018:

Om Valfrihetssystem 2017 och Valfrihetssystem 2018 Länk till annan webbplats.

Förbered er inför anslutning

Se över behov och befintliga avtal

Täcker auktorisationssystemet era behov, eller behöver ni även andra tjänster vid sidan av?

Offentliga aktörer ansvarar själva för att teckna avtal för tjänster som inte ingår i auktorisationssystemet. Exempel på sådana tjänster är hjälp med teknisk integration och fristående underskriftstjänster.

Om ni har avtal med leverantörer inom elektronisk identifiering, samt eventuella integratörer, bör ni gå igenom dessa. Undersök om ni behöver säga upp, avsluta eller omförhandla avtalen. Därefter tecknar ni avtal med Digg inom Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering.

Oavsett tidigare avtal bör ni bedöma om ni behöver teknisk hjälp eller om ni själva kan hantera anslutningen till auktorisationssystemet. Har ni en teknisk leverantör eller integratör rekommenderar vi att ni kontaktar den för att se hur de bäst kan stödja er i detta.

Exempel 1: Region A använder i dag en mellanhand, en så kallad integratör, för sina tjänster inom elektronisk identifiering. Regionen väljer nu att teckna avtal med Digg inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Regionen ber sin integratör att hantera den tekniska anslutningen till de e-legitimationsutfärdare som ingår i Auktorisationssystemet. Regionen A behöver säkerställa att deras tidigare avtal med integratören inte innehåller kostnader för själva e-legitimationstjänsterna, eftersom dessa kostnader täcks av avgiften till Digg.

Exempel 2: Myndighet B har i dag ett direkt avtal och en direkt teknisk anslutning till en e-legitimationsutfärdare. Myndigheten tecknar avtal med Digg om Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. När avtalet är på plats behöver myndigheten ansluta sig tekniskt till alla leverantörer som ingår i auktorisationssystemet. Detta ska göras inom tre månader för att myndigheten ska kunna erbjuda alla e-legitimationer.

Exempel 3: Kommun C har i dag inga avtal för elektronisk identifiering. Kommunen tecknar därför avtal med Digg om Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering och anlitar en teknisk leverantör eller integratör som hjälper till med den tekniska anslutningen. Kommunen behöver också e-tjänstelegitimationer för sina anställda. Eftersom dessa inte ingår i auktorisationssystemet behöver kommunen upphandla dem separat.

Juridisk och teknisk anslutning

Anslutning och möjligheten att börja använda tjänsterna kan ske vid varje månadsskifte, det vill säga från den första dagen i månaden. Ni behöver skicka in er ansökan till Digg senast en månad innan det datum då ni vill bli juridiskt anslutna.

Avtalet måste vara undertecknat av båda parter senast två veckor före den juridiska anslutningen.

Exempel: Om ni vill ansluta er till Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering 1 april behöver ansökan vara inskickad senast 1 mars. Avtalet ska då vara undertecknat av båda parter senast den 15 mars.

När avtalet är tecknat och ni är juridiskt anslutna behöver ni etablera den tekniska anslutningen. Offentliga aktörer ansvarar själva för att ta kontakt och ansluta sig tekniskt till de leverantörer som ingår i auktorisationssystemet. De tekniska anslutningsmetoder ni använder i dag kommer att fortsätta vara tillåtna.

Teknisk information

Viktiga datum

1 januari 2026

Avtalen inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering börjar gälla och tjänsterna kan börja användas. Valfrihetssystemen upphör att gälla.

Senast 1 april 2026

Statliga myndigheter som är skyldiga att använda tjänster inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering: senast detta datum måste ni börja använda tjänsterna. Läs om behov av senare anslutning och tidsbegränsade undantag under Detta gäller för just din organisation, För statliga myndigheter.

Redo att ansöka till auktorisationssystem?

Nu vet du förhoppningsvis vad som gäller när du ska skaffa tjänster inom elektronisk identifiering. Välkommen med er ansökan!

Anslut till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: