Inför anslutning

På den här webbsidan beskriver vi bland annat hur ni som offentliga aktörer övergår från nuvarande valfrihetssystem till auktorisationssystem. Vi beskriver även hur ni på ett nytt sätt skaffar tjänster inom elektronisk identifiering och underskrift, genom Diggs auktorisationssystem.

Många e-tjänster förlitar sig i dag på en enda e-legitimeringslösning, vilket gör att åtkomsten till e-tjänsten är beroende av tillgängligheten hos en enda e-legitimationstjänst. Det händer att viktiga e-tjänster inte går att använda på grund av driftstörningar hos en e-legitimationsutfärdare. Det innebär problem för användarna.

Att kunna erbjuda fler än en e-legitimation som alternativ för inloggning ökar robustheten i systemet, gör tjänsten mindre sårbar och gör e-tjänsten tillgänglig för fler användare.

Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Digg har avtal som gör att du som offentlig eller privat aktör kan erbjuda inloggning med flera e-legitimationer utan att behöva gå igenom en upphandling.

Från och med januari 2026 tas ett nytt auktorisationssystem för elektronisk identifiering i bruk. Det innebär att Valfrihetssystemen 2017 och 2018 avvecklas, och offentliga aktörer som i dag använder dessa system behöver gå över till auktorisationssystemet om ni vill fortsätta nyttja tjänster för elektronisk identifiering via avtal med Digg.

Hur mycket kostar det?

Pris: 0,12 kronor per genomförd elektronisk identifiering respektive underskrift.

Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post

I Auktorisationssystem för elektronisk identifiering ingår funktioner som gör det möjligt för användarna att enkelt identifiera sig i era digitala tjänster och skriva under elektroniskt med sin e-legitimation. Genom auktorisationssystem kan ni beställa identitetsintyg som innehåller uppgift om vem som har legitimerat sig eller skrivit under när en användare behöver legitimera sig för tillträde, uppgiftslämnande eller underskrift.

Detta får offentliga aktörer tillgång till:

  • Tjänster för elektronisk identifiering av personer med personnummer. Alla e-legitimationer som används i auktorisationssystemet uppfyller någon av tillitsnivåerna 2, 3 eller 4 enligt Tillitsramverket för Svensk e-legitimation.
  • Elektroniska underskrifter som följer minst EU:s eIDAS-regler för avancerade underskrifter. Leverantörerna ska kunna visa att de uppfyller de här kraven.

Tillitsramverket för Svensk e-legitimation.

Leverantörer kan också inom auktorisationssystemet erbjuda tjänster för personer med samordningsnummer och möjlighet till id-växling. Om ni har behov av någon av dessa tjänster och ingen leverantör erbjuder det inom auktorisationssystemet måste ni skaffa dessa utanför auktorisationssystemet.

Listan nedan beskriver vad som inte ingår:

  • E-tjänstelegitimationer.
  • Fristående underskriftstjänster.
  • Elektronisk identifiering för personer som saknar svenskt personnummer eller samordningsnummer, så kallade icke-bofasta.
  • Teknisk anslutning till leverantörer av e-legitimation.

Om ni har behov av någon av dessa tjänster måste ni skaffa det utanför auktorisationssystemet.

Som huvudregel ska alla statliga myndigheter, med tjänster för enskilda som kräver elektronisk identifiering, använda sig av tjänster som leverantörer tillhandahåller i auktorisationssystemet. Detta enligt regeringens beslut. För resterande offentliga aktörer är det däremot frivilligt.

Digg har tagit fram en föreskrift som reglerar hur skyldigheten till anslutning ska uppfyllas. Denna föreskrift träder i kraft den 1 januari 2026, där även tjänster inom auktorisationssystemet för elektronisk identifiering kommer att finnas tillgängliga.

Föreskrifter om fullgörande av, avvikelser och ansökan om undantag från kravet på anslutning till auktorisationssystem för elektronisk identifiering (MDFFS 2025:3)

När ska tjänsterna inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering börja användas?

Statliga myndigheter som omfattas av skyldigheten ska börja använda tjänsterna så snart det är möjligt men senast tre månader efter att de blivit tillgängliga, vilket innebär senast 1 april 2026.

Vad händer om det inte går att använda tjänsterna i tid?

Om det finns giltiga skäl, till exempel gällande avtal eller andra omständigheter som skulle leda till oskäligt höga kostnader, ska den statliga myndigheten börja använda tjänsterna så snart det är möjligt, men senast nio månader efter att de blivit tillgängliga, vilket innebär senast 1 oktober 2026.

Möjlighet till tidsbegränsat undantag

Om en statlig myndighet från och med 1 oktober 2026 fortfarande inte har möjlighet att börja använda tjänsterna, finns möjlighet att ansöka om ett tidsbegränsat undantag.

Ansökan om undantag ska lämnas in skriftligen minst en månad före det önskade startdatumet för undantaget. Ansökan ska innehålla

  • en beskrivning av skälen till undantaget
  • en redogörelse för vilka kostnader eller olägenheter som skulle uppstå utan undantaget
  • en angiven tidsperiod för hur länge undantaget behövs.

Vem beslutar om undantag?

Det är Digg som prövar och fattar beslut om eventuella undantag efter 1 oktober 2026.

Tidplan för Auktorisationssystem elektronisk identifiering

Juni 2025

Digg säger upp avtalen för Valfrihetssystemen 2017 och 2018. Uppsägningstiden är sex månader, vilket innebär att avtalen upphör att gälla efter den 31 december 2025.

September 2025 och framåt

Digg stöttar offentliga aktörer i förberedelserna inför övergången från valfrihetssystemen samt erbjuder nyanslutningar genom att ge praktiska detaljer om tekniska anslutningsmetoder. Det är också möjligt att teckna avtal inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Avtalen börjar gälla i januari 2026.

Januari 2026

Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering tas i bruk och kan användas, och valfrihetssystemen upphör att gälla.

Digg kommer att fortsätta uppdatera tidplanen och ge mer detaljerad information om övergången i takt med att arbetet fortlöper.

Förbered er så här inför anslutning

  • Ta reda på om ni är skyldiga att använda tjänster via Auktorisationssystem för elektronisk identifiering.
  • Gå igenom era befintliga avtal. Ta reda på vilka tjänster och anslutningar ni har i dag och om ni redan nyttjar tjänster för elektronisk identifiering via Diggs valfrihetssystem.
  • Om ni är en statlig myndighet som omfattas av skyldigheten, och inte är anslutna till Diggs valfrihetssystem, behöver ni eventuellt träda ur eller omförhandla era nuvarande avtal med leverantörer och/eller integratörer.
  • Analysera era behov. Täcker Auktorisationssystem för elektronisk identifiering era behov eller krävs även andra tjänster vid sidan av? Offentliga aktörer ansvarar själva för dessa avtal. Exempel på tjänster som kan regleras separat är teknisk anslutning och fristående underskriftstjänster.
  1. Teckna ett nytt avtal med Digg för att kunna fortsätta använda tjänsterna inom elektronisk identifiering. Detta kan göras från och med september 2025. Avtalen börjar gälla från och med januari 2026.
  2. Planera tekniska anpassningar. De tekniska anslutningsmetoderna som används i dag inom valfrihetssystem kommer fortsatt att tillåtas, men några mindre justeringar behövs, till exempel om ni redan använder Sweden Connect behöver ni uppdatera er metadata.
  3. Bedöm om ni behöver teknisk hjälp från exempelvis en integratör eller om ni kan hantera övergången och den tekniska anslutningen själva.
  1. Granska era befintliga avtal med leverantörer, och eventuella integratörer, för tjänster inom elektronisk identifiering och se över vilka tjänster ni har behov av samt betalar för.
  2. Teckna ett nytt avtal med Digg för att kunna börja använda tjänsterna inom auktorisationssystemet för elektronisk identifiering. Detta kan göras från och med september 2025. Avtalen börjar gälla från och med januari 2026.
  3. Förbered teknisk anslutning mot respektive leverantör inom auktorisationssystemet. Digg har angett Sweden Connect som den huvudsakliga anslutningsmetoden i avtalen med leverantörerna, men det kan även finnas möjlighet att använda andra metoder, exempelvis sådana som redan i dag används av leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering.
  4. Bedöm om ni behöver teknisk hjälp från exempelvis en integratör eller om ni kan hantera övergången och den tekniska anslutningen själva.

Viktigt att veta

Offentliga aktörer betalar en avgift till Digg. Digg betalar ersättning till leverantörerna.

Avgifter och ersättning inom auktorisationssystem elektronisk identifiering och digital post.

Särskilt vid användning av proxy-IdP:er bör ni säkerställa att det i eventuella, tidigare avtal inte ingår kostnader för själva e-legitimationstjänsterna. Dessa kostnader täcks redan av avgiften till Digg.

När ni ansluter er till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering får er organisation en samlad faktura från Digg. Fakturan delas inte upp på till exempel verksamhetsområde eller e-tjänst.

Offentliga aktörer kan behöva andra avtal gällande kringtjänster för elektronisk identifiering som inte ingår i auktorisaktionssystem. Detta gäller till exempel tjänster från integratörer som tekniska anslutningar eller fristående underskriftstjänster.

Anslutningsavtal för Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Anslutningsavtalet reglerar offentliga aktörers anslutning till Auktorisationssystem för elektonisk identifiering.

Anslutningsavtal för Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

Sweden Connect som anslutningsmetod

Digg har valt Sweden Connect som den främsta metoden för teknisk anslutning i Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Det finns dock möjlighet att använda andra tekniska anlutningsmetoder, till exempel sådana som idag redan används av leverantörer av elektroniska identifieringstjänster.

Sweden Connect följer gemensamma standarder och tekniska lösningar som gör det enkelt för användare att logga in med vilken e-legitimation som helst. Detta minskar behovet av anpassningar i e-tjänster och gör inloggningsprocessen både enklare och mer tillförlitlig.

Genom att använda Sweden Connect minskar administrationen och både offentliga och privata aktörer sparar tid och pengar för. Det är en stabil och hållbar lösning som fungerar både i Sverige och inom EU.

Offentliga aktörer behöver inte betala en extra avgift för den tekniska anslutningen via Sweden Connect, den ingår i Auktorisationssystem för elektronisk identifiering.

Sweden Connect – Diggs infrastruktur för e-legitimering.

Föreskrifter Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post

Det finns föreskrifter gällande vilken avgift offentliga aktörer ska betala för tjänster inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering och digital post. Det finns även föreskrifter gällande krav på leverantörer, precis som undantag från obligatorisk anslutning till auktorisationssystem för elektronisk identifiering.

Författningssamling

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: