Gör en ansökan till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Steg 2 av 4
För att kunna använda tjänster inom Auktorisationssystemet för elektronisk identifiering behöver du börja med en ansökan för organisationen som du representerar.
Fyll i ansökningsformulär för Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Du behöver fylla i vårt formulär för anslutning till Auktorisationsssytem för elektronisk identifiering.
Ansökan till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Du kommer behöva ange viss information om organisationen. Dessa uppgifter är
- organisationsnamn- och nummer
- kontaktuppgifter (ansvarig kontaktperson i organisationen, funktion eller person som har verksamhetsansvar för tjänsten, It-funktion eller person som har ansvar för förvaltning och utveckling samt person som ska skriva under avtalet)
- ekonomiuppgifter.
Kontrollera att alla uppgifter är korrekta och fullständiga. När du har skickat in din ansökan kommer du att få en bekräftelse i webbläsaren som visar att Digg har mottagit ansökan.
Vad som händer när du har ansökt
Digg granskar ansökan. Om allt är okej skickar Digg ut avtal som din organisation skriver under, se steg 6 Teckna avtal.
Om din organisation inte uppfyller kraven ber Digg om kompletteringar som ett första steg. Om kraven fortfarande inte är uppfyllda skickar Digg beslut om avslag av ansökan samt information om hur du kan överklaga.
Visa att organisationen är en offentlig aktör
För att ansluta till auktorisationssystem för elektronisk identifiering behöver din organisation uppfylla kriterierna för en offentlig aktör, enligt lagen om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post.
Lag (2023:704) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital postLänk till annan webbplats.
Om du inte tillhör en organisation som är en statlig eller kommunal myndighet, behöver du kunna visa det. Exempel på ett sådant underlag kan vara ett tillstånd eller annat beslut från en myndighet, en hänvisning till ett officiellt register, eller ett utdrag ur organisationens bolagsordning.
Se över era behov
I samband med att ni skriver avtal med Digg om Auktorisationssystem för elektronisk identifiering kan ni behöva ytterligare avtal för att täcka era behov.
Genom auktorisationssystem får ni tillgång till identitetsintyg, det vill säga uppgift om vem som har identifierat sig eller skrivit under med sin e-legitimation, från de e-legitimationsutfärdare som ingår. Om ni behöver kompletterande lösningar, som teknisk anslutning till e-legitimationsutfärdaren eller fristående underskriftstjänster, behöver ni skaffa dessa själva.
Vad som ingår och inte ingår i auktorisationssystemet Länk till annan webbplats.
Offentliga uppgifter
Utgångspunkten är att all information och dokumentation som Digg tar emot vid ansökan är offentlig. Om en aktör anser att uppgifter bör omfattas av sekretess behöver aktören påtala detta. En sådan begäran prövas i varje enskilt fall. Digg kan aldrig garantera sekretess.
Frågor?
- Frågor och svar om hur du erbjuder inloggning med e-legitimationer
- Frågor och svar om auktorisationssystem
Kontakta oss via e-postadressen info@digg.se
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: