Erbjud inloggning med svenska e-legitimationer – anslutningsprocess

På den här sidan beskriver vi hur du gör för att erbjuda inloggning med svenska e-legitimationer genom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering.

Anslutning från september 2025

Offentliga aktörer kan från september 2025 teckna avtal inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Avtalen börjar gälla i januari 2026.

Avtal och relationer inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering

En offentlig aktör börjar med att teckna avtal med Digg för att ansluta sig till auktorisationssystemet för elektronisk identifiering. Därefter ansluter sig den offentliga aktören tekniskt till de leverantörer av e-legitimation som ingår i systemet.

Den offentliga aktören ansvarar själv för den tekniska anslutningen till leverantörerna och ingår även avtal med integratörer eller andra liknande aktörer för tjänster som ligger utanför auktorisationssystemet, exempelvis underskriftstjänster.

Digg har egna avtal med leverantörer och kontrollerar regelbundet att de uppfyller kraven i både auktorisationssystemet och Tillitsramverket för Svensk e-legitimation.

Om anslutningsprocessen

Anslutningsprocessen nedan är inte komplett. Informationen kommer att fyllas på fram till september 2025. Men redan nu går det att se vilka delar ni som offentliga aktörer behöver förbereda.

Följ stegen nedan för att ansluta till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Om du som offentlig aktör redan har ett avtal inom Valfrihetssystem 2017 eller 2018, kan du hoppa direkt till steg 5.

Klicka på understruken rubrik för mer information.

Planera kompetenser

I processen för att ansluta till Diggs infrastruktur ingår flera faser. Här har vi samlat information om vilka kompetenser som kan behövas under de olika stegen.

Bedöm krav för åtkomst

Innan du erbjuder inloggning med e-legitimation i e-tjänsten bör du bedöma hur säkert användaren behöver vara identifierad för att få ta del av och lämna information i e-tjänsten.

Planera e-tjänsten utifrån användaren

Det finns olika förutsättningar att ta ställning till. Vilka behov har dina användare?

Utred behov av e-underskrifter

I samband med att ni implementerar en e-legitimationslösning i er e-tjänst är det bra att se över behovet av e-underskrift.

Gör en ansökan

I september 2025 kommer det här att finnas information om hur du gör en ansökan till Digg för Auktorisationssystem för elektronisk identifiering.

Teckna avtal

Offentliga aktörer kan från september 2025 teckna avtal inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Mer information kommer.

Etablera teknisk anslutning till leverantörerna

Digg har valt infrastrukturen Sweden Connect som den främsta metoden för teknisk anslutning i Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Det finns dock möjlighet att använda andra tekniska anlutningsmetoder, till exempel sådana som i dag redan används av leverantörer av elektroniska identifieringstjänster. Mer information kommer.

Kontakta oss

E-post: info@digg.se