Anslut till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
Vill du låta användare logga in i era e-tjänster med svenska e-legitimationer? Då behöver din organisation ansöka och teckna avtal inom Diggs aukorisationssystem. Här kan du läsa hur du gör.
Digg har tidigare erbjudit e-legitimationsavtal enligt Valfrihetssystem 2017 och Valfrihetssystem 2018. I januari 2025 trädde en ny lag i kraft, lagen om auktorisationssystem. Som en följd av detta har de tidigare systemen ersatts av auktorisationssystem.
Anslutning från september 2025 – användning från 1 januari 2026
Offentliga aktörer kan från september 2025 ansöka om och teckna avtal inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Avtalen börjar gälla, och tjänsterna kan börja användas, i januari 2026.
- Ansöker ni senast 14 november 2025 kan ni börja använda tjänsterna från 1 januari 2026.
- Ansöker ni senare kan ni börja använda tjänsterna tidigast från och med 1 februari 2026.
Avtal och relationer inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering
En offentlig aktör tecknar avtal med Digg för att ansluta sig till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Därefter ansluter sig den offentliga aktören tekniskt till de leverantörer av e-legitimation som ingår i systemet.
Den offentliga aktören ansvarar själv för den tekniska anslutningen till leverantörerna och ingår även avtal med integratörer eller andra liknande aktörer för tjänster som ligger utanför auktorisationssystemet, exempelvis underskriftstjänster.
Digg har egna avtal med leverantörer och kontrollerar regelbundet att de uppfyller kraven i både Auktorisationssystem för elektronisk identifiering och Tillitsramverket för Svensk e-legitimation.
Om anslutningsprocessen
För att erbjuda privatpersoner inloggning med svenska e-legitimationer i era tjänster, följ processen nedan. Klicka på understruken rubrik för mer information.
Om ni i dag använder Valfrihetssystem 2017 eller 2018, eller redan nu har etablerade lösningar för e-tjänster/e-underskrifter och bara vill teckna avtal inom Auktorisationssystem för elektronisk identifiering, kan du hoppa direkt till steg 2 i processen nedan.
Inför e-tjänstens första lansering och anslutning
Om det är första gången ni ska erbjuda inloggning med e-legitimation i en e-tjänst behöver ni planera nödvändiga kompetenser, bedöma säkerhetskraven för åtkomst, utforma e-tjänsten utifrån användarnas behov samt utreda om e-underskrifter ska ingå.
Gör en ansökan
Ansökan gör du via ett webbformulär som finns här. När ni har skickat in er ansökan granskar Digg om ni kan ansluta er till auktorisationssystemet. Därefter tecknar ni avtal med Digg
Teckna avtal
För att kunna använda tjänster för elektronisk identifiering inom auktorisationssystemet behöver ni teckna ett avtal med Digg. Avtalen börjar gälla tidigast i januari 2026.
Etablera teknisk anslutning till leverantörerna
Sweden Connect är en metod för teknisk anslutning till Auktorisationssystem för elektronisk identifiering. Det finns dock möjlighet att använda andra tekniska anslutningsmetoder, till exempel sådana som i dag redan används av leverantörer av elektroniska identifieringstjänster.
Mer information finns på webbsidan Teknisk information.
Frågor?
- Frågor och svar om hur du erbjuder inloggning med e-legitimationer
- Frågor och svar om auktorisationssystem
Kontakta oss via e-postadressen info@digg.se