Allmänna villkor för Auktorisationssystem för digital post – offentlig aktör
På denna sida kan du läsa om Allmänna villkor som gäller för offentliga aktörer som är anslutna till Auktorisationssystem för digital post. Allmänna villkor kompletterar Huvudavtalet för Auktorisationssystem för digital post, och tillsammans utgör de Anslutningsavtal för Auktorisationssystem för digital post.
Gäller från och med 13 maj 2025.
1. Inledning
1.1.1. Dessa Allmänna villkor kompletterar Huvudavtalet och är en del av Anslutningsavtalet för offentliga aktörers anslutning till Auktorisationssystem för digital post.
1.1.2. Allmänna villkor reglerar Parternas åtaganden och skyldigheter inom Auktorisationssystem för digital post samt de tjänster som ingår i Auktorisationssystem för digital post.
1.1.3. Allmänna villkor är tillämpliga mellan Offentliga aktörer och Tillhandahållande myndighet.
1.1.4. De Allmänna villkoren gäller om inte annat följer av Huvudavtalet eller författning.
1.1.5. De Allmänna villkoren består av detta dokument och följande underbilaga.
Bilaga 1: Tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
1.1.6. Om de Allmänna villkoren innehåller oklarheter eller uppgifter som strider mot varandra, ska detta dokument äga tolkningsföreträde framför underbilagan, om inte omständigheterna uppenbarligen föranleder annat.
2. Definitioner
De ord och begrepp som används i Anslutningsavtalet har samma innebörd som i lagen (2023:704) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post. I lagen definieras bland annat begreppen digital post och vilka aktörer som omfattas av begreppet offentlig aktör.
Anslutningsavtalet: avtalet som reglerar Offentlig aktörs användning av tjänster inom Auktorisationssystem för digital post. Anslutningsavtalet består av Huvudavtalet och Allmänna villkor.
Auktorisationssystem för digital post: det auktorisationssystem för tjänster för digital post som Tillhandahållande myndighet inrättat.
Brevlådeinnehavare: de fysiska och juridiska personer som är anslutna till Infrastrukturen för digital post för att ta emot digital post från offentliga aktörer genom infrastrukturen.
Infrastrukturen för digital post: den myndighetsgemensamma infrastrukturen för digital post från offentliga aktörer till enskilda, som Digg tillhandahåller med stöd av förordningen (2018:357) om myndighetsgemensam infrastruktur för digital post. Infrastrukturen har namnet Mina meddelanden.
Meddelande: ett Meddelande som skickas från Offentlig aktör till Brevlådeinnehavare genom Infrastrukturen för digital post. En försändelse kan bestå av flera Meddelanden.
2.2. Förhållandet mellan Infrastrukturen för digital post och Auktorisationssystem för digital post
2.2.1. Digg tillhandahåller Infrastrukturen för digital post. Infrastrukturen för digital post möjliggör, såväl rättsligt som tekniskt, för offentliga aktörer att skicka digital post till enskilda som anslutit till infrastrukturen.
2.2.2. Infrastrukturen för digital post regleras genom anslutningsavtal till Infrastrukturen för digital post med där tillhörande allmänna villkor. Aktörer som är anslutna till Infrastrukturen för digital post har att följa den reglering som gäller för Infrastrukturen för digital post när de använder sig av infrastrukturen för att skicka digital post.
2.2.3. Genom Auktorisationssystem för digital post är det möjligt för leverantörer av tjänster för digital post att erhålla ersättning för tjänster som de utför inom Auktorisationssystem för digital post och därmed för tjänster som de utför inom Infrastrukturen för digital post.
2.2.4. Ersättningen till leverantörer ska finansieras av offentliga aktörer genom att de betalar en avgift för användning av tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
2.2.5. För att Offentlig aktör ska kunna använda tjänster inom Infrastrukturen för digital post krävs att Offentlig aktör är ansluten till Infrastrukturen för digital post och Auktorisationssystem för digital post.
3. Kontaktuppgifter till Parterna
3.1.1. Parterna ska uppge kontaktuppgifter till minst en kontaktperson eller en kontaktväg för att Parterna ska kunna nå varandra med anledning av åtaganden som följer av Anslutningsavtalet eller frågor om Anslutningsavtalet.
3.1.2. Tillhandahållande myndighet ansvarar för att föra ett register över anmälda kontaktuppgifter.
3.1.3. Offentlig aktör ska utan dröjsmål meddela Tillhandahållande myndighet om kontaktuppgifterna ändras.
3.1.4. Tillhandahållande myndighet uppfyller skyldigheten enligt punkt 3.1.1 genom att informera om sina kontaktuppgifter på sin webbplats.
4. Avgifter, fakturering och betalning
4.1.1. Offentlig aktör ska betala avgift för användning av tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
4.1.2. Tillhandahållande myndighets stöd för att ta ut avgift finns i 7 § förordningen (2023:709) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post.
4.1.3. Tillhandahållande myndighet beslutar månadsvis om den avgift som Offentlig aktör ska betala för användning av tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
4.1.4. Tillhandahållande myndighets beslut om avgift baseras på Myndigheten för digital förvaltnings föreskrifter (MDFFS 2025:2) om uttag av avgifter för användning av tjänster inom auktorisationssystem för elektronisk identifiering och för digital post.
4.1.5. Beslutet om avgift kommuniceras till Offentlig aktör genom den faktura som Tillhandahållande myndighet utställer till Offentlig aktör.
4.1.6. För överklagande av beslut om avgift gäller förvaltningslagens (2017:900) regler.
4.1.7. Offentlig aktör ska vara ansluten till Peppol-nätverket och kunna ta emot e-fakturor för nyttjande av tjänsterna inom Auktorisationssystem för digital post.
4.1.8. Om kravet på att hantera fakturor genom Peppol-nätverket skulle innebära oskäligt betungande kostnader för Offentlig aktör finns möjlighet för Parterna att komma överens om avsteg från kravet under en tidsbegränsad period. Om Parterna kommer överens om avsteg från kravet skickas fakturan i stället till den av Offentlig aktör uppgivna faktureringsadressen.
4.1.9. Avsteg enligt punkt 4.1.8 ska dokumenteras av Tillhandahållande myndighet.
4.1.10. Tillhandahållande myndighet fakturerar Offentlig aktör avgiften månadsvis med 30 dagars betalningstid.
4.1.11. Om betalning inte sker i tid skickar Tillhandahållande myndighet skriftlig betalningspåminnelse till Offentlig aktör.
4.1.12. Dröjsmålsränta tas ut om betalning inte sker senast på förfallodagen.
4.1.13. Betalning till Tillhandahållande myndighet ska ske genom insättning på Tillhandahållande myndighets bankgironummer. OCR-nummer ska anges vid betalning.
4.1.14. I fråga om betalning med mera gäller i tillämpliga delar förordningen (1993:1138) om hantering av statliga fordringar och Kammarkollegiets föreskrifter (KAMFS 2006:1) om hantering av statliga fordringar.
5. Rapportering av förändringar och avvikelser
5.1.1. Offentlig aktör ska, utan dröjsmål, skriftligen underrätta Tillhandahållande myndighet om förhållanden som påverkar Offentlig aktörs ställning som offentlig aktör.
5.1.2. Offentlig aktör ska, till Tillhandahållande myndighet, utan dröjsmål, rapportera eventuella avvikelser i fakturaunderlaget som Offentlig aktör uppmärksammar.
6. Behandling av personuppgifter
6.1.1. Parterna ansvarar var för sig för den behandling av personuppgifter som Parterna genomför med anledning av Anslutningsavtalet.
6.1.2. Tillhandahållande myndighet kommer att behandla kontaktuppgifter som Offentlig aktör lämnat till Tillhandahållande myndighet. Syftet med behandlingen är att kunna fullgöra sina åtaganden enligt Anslutningsavtalet, samt tillhandahålla, administrera och informera om Auktorisationssystem för digital post. För behandlingen av dessa uppgifter är Tillhandahållande myndighet personuppgiftsansvarig.
6.1.3. Parterna är överens om att när det gäller digital post som skickas genom Infrastrukturen för digital post och de personuppgifter som behandlas med anledning av detta regleras det inte inom Auktorisationssystem för digital post, utan uteslutande av den reglering som gäller för Infrastrukturen för digital post. Någon reglering av personuppgiftsansvar eller liknande för tjänster för digital post ska därför inte hanteras i Anslutningsavtalet.
7. Ändringar och tillägg till Allmänna villkor
7.1.1. Tillhandahållande myndighet har rätt att under avtalstiden göra ändringar i och tillägg till Allmänna villkor och dess underbilagor.
7.1.2. Tillhandahållande myndighet ska informera om förändringar av Allmänna villkor senast 40 dagar innan förändringarna träder i kraft, om inte tvingande skäl föranleder en kortare tid.
7.1.3. Vid väsentliga förändringar av Allmänna villkor ska informationen lämnas senast 90 dagar innan förändringen träder i kraft, om inte tvingande skäl föranleder en kortare tid.
7.1.4. Tillhandahållande myndighet ska informera Offentlig aktör om förändringar genom de kontaktuppgifter som Offentlig aktör angett, samt genom information på Tillhandahållande myndighets webbplats.
8. Skadestånd
8.1.1. Om Tillhandahållande myndighet eller Offentlig aktör genom uppsåt eller vårdslöshet bryter mot Anslutningsavtalet och därmed förorsakar den andra skada är den skadelidande – med nedan angivna undantag – berättigad till skadestånd för denna skada. Varken Tillhandahållande myndighet eller Offentlig aktör är berättigad till skadestånd för indirekta skador, exempelvis omsättningsbortfall eller utebliven vinst.
8.1.2. Om båda parter är statliga myndigheter gäller i stället för punkt 8.1.1 att vid avtalsbrott från en av Parterna ska frågan hanteras genom förhandling mellan Parterna i syfte att nå en gemensam lösning.
9. Force majeure
9.1.1. Om Tillhandahållande myndighet eller Offentlig aktör visar att denne förhindras att fullgöra sina skyldigheter enligt Anslutningsavtalet av omständighet utanför dennes kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid anslutningen till Auktorisationssystem för digital post och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadestånd och andra påföljder.
9.1.2. Det åligger den parten som anser att hinder föreligger att utan dröjsmål skriftligen underrätta motparten om uppkomsten av hinder enligt punkt 9.1.1 liksom dess upphörande.
9.1.3. När hindret upphört eller undanröjts är Parterna skyldiga att utan dröjsmål åter låta åtagandena i Anslutningsavtalet gälla.
10. Avstängning från auktorisationssystem
10.1.1. Om Offentlig aktör inte är ansluten till Infrastrukturen för digital post eller bryter mot Anslutningsavtalet har Tillhandahållande myndighet rätt att stänga av Offentlig aktör. Tillhandahållande myndighet ska snarast möjligt underrätta Offentlig aktör om avstängningen samt skälen till denna.
10.1.2. Under den tid som Offentlig aktör är avstängd får Offentlig aktör inte använda tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
10.1.3. När Offentlig aktör har åtgärdat bristen som utgör grunden för avstängningen kan Offentlig aktör begära att avstängningen ska upphöra. Tillhandahållande myndighet beslutar därefter om eventuellt upphörande av avstängningen.
11. Avtalets upphörande i förtid
11.1. Omedelbar uppsägning
11.1.1. Tillhandahållande myndighet har rätt att omedelbart säga upp Anslutningsavtalet med Offentlig aktör under följande förutsättningar.
- Om Offentlig aktör inte längre omfattas av begreppet offentlig aktör.
- Om Offentlig aktör i väsentlig mån eller vid upprepade tillfällen brister i förpliktelse enligt Anslutningsavtalet och inte vidtar rättelse inom 10 dagar efter skriftlig begäran.
- Om Offentlig aktör är avstängd enligt punkt 10.1.1 under en längre tid än sex månader.
- Om Offentlig aktör försätts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar, inställer sina betalningar, ansöker om företagsrekonstruktion eller annars kan anses riskera att komma på obestånd.
11.1.2. Tillhandahållande myndighet ska utan dröjsmål skriftligen underrätta Offentlig aktör om uppsägning enligt punkt 11.1.1 genom de kontaktuppgifter som Offentlig aktör uppgett.
11.2. Annat upphörande eller uppsägning
11.2.1. Om Tillhandahållande myndighet, oavsett orsak, fattar beslut om att avsluta Auktorisationssystem för digital post upphör även Anslutningsavtalet att gälla vid samma tidpunkt. Tillhandahållande myndighet ska, på sin webbplats och genom de kontaktuppgifter som Offentlig aktör uppgett, informera Offentlig aktör om avsikten att avsluta Auktorisationssystem för digital post senast tolv månader innan avslutet avser träda i kraft.
11.2.2. Kortare tid än vad som anges i punkt 11.2.1 kan förekomma om anledningen till att avsluta Auktorisationssystem för digital post beror på en lagändring eller annan orsak som ligger utanför Tillhandahållande myndighets kontroll som kräver tidigare avslut.
11.2.3. Om Tillhandahållande myndighet avser genomföra en väsentlig förändring av Allmänna villkor har Offentlig aktör rätt att skriftligen säga upp Anslutningsavtalet till den dag då ändringen träder i kraft, om inte Parterna gemensamt kommer överens om något annat.
11.2.4. Om avgiften för användning av tjänster inom Auktorisationssystem för digital post förändras har Offentlig aktör rätt att skriftligen säga upp Anslutningsavtalet till den dag då ändringen träder i kraft.
11.2.5. Om Offentlig aktör, oavsett anledning, upphör att vara ansluten till Infrastrukturen för digital post upphör också Anslutningsavtalet att gälla vid samma tidpunkt.
11.2.6. Oavsett orsak har Offentlig aktör rätt att skriftligen säga upp Anslutningsavtalet med 30 dagars uppsägningstid.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: