Allmänna villkor för Auktorisationssystem för digital post – leverantör
På denna sida kan du läsa om Allmänna villkor som gäller för leverantörer som är anslutna till Auktorisationssystem för digital post. Allmänna villkor kompletterar Huvudavtalet för Auktorisationssystem för digital post, och tillsammans utgör de Anslutningsavtal för Auktorisationssystem för digital post.
Gäller från och med 5 maj 2025.
1. Inledning
Allmänna villkor är en del av Anslutningsavtalet för Leverantörers anslutning till Auktorisationssystem för digital post.
Allmänna villkor är tillämpliga mellan Leverantörer och Tillhandahållande myndighet.
Allmänna villkor reglerar Parternas åtaganden och skyldigheter inom Auktorisationssystem för digital post samt de tjänster som ingår i Auktorisationssystem för digital post.
2. Allmänna villkor och tolkningsordning
De Allmänna villkoren består av detta dokument och följande underbilagor.
Bilaga 1: Tjänster inom Auktorisationssystem för digital post
Bilaga 2: Ersättning, beräkning och fakturering
Bilaga 3: Teknisk specifikation för Beräkningsdata
De Allmänna villkoren gäller om inte annat följer av Huvudavtalet eller gällande lagar, andra författningar, bindande rättsakter inom Europeiska Unionen, regeringsbeslut eller myndighetsbeslut.
Om Allmänna villkor innehåller oklarheter eller uppgifter som strider mot varandra, ska detta dokument äga tolkningsföreträde framför underbilagorna, om inte omständigheterna uppenbarligen föranleder annat.
Underbilagorna ska sinsemellan äga tolkningsföreträde i nummerordning.
3. Definitioner
De ord och begrepp som används i Anslutningsavtalet har samma innebörd som i lagen (2023:704) om auktorisationssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering och för digital post och i Myndigheten för digital förvaltnings föreskrifter (MDFFS 2025:1) om krav på leverantörers ansökan om anslutning till auktorisationssystem för tjänster för elektronisk identifiering och för digital post. I lagen definieras bland annat begreppen digital post och offentlig aktör.
Med Anslutningsavtalet avses det avtal som reglerar Leverantörens anslutning till Auktorisationssystem för digital post. Anslutningsavtalet består av Huvudavtalet och Allmänna villkor.
Med Auktorisationssystem för digital post avses det auktorisationssystem för tjänster för digital post som tillhandahållande myndighet inrättat.
Med Beräkningsdata avses det underlag som Leverantören ska förse tillhandhaållande myndighet med för beräkning av ersättning. Beräkningsdata definieras i Bilaga 3 – Teknisk specifikation för Beräkningsdata.
Med Brevlådeinnehavare avses fysiska och juridiska personer som är anslutna till Infrastrukturen för digital post för att ta emot digital post från offentliga aktörer genom infrastrukturen.
Med Brevlådeoperatör avses leverantör av elektroniska postbefordringstjänster och elektroniska brevlådor som är ansluten till Infrastrukturen för digital post.
Med Infrastrukturen för digital post avses den myndighetsgemensamma infrastrukturen för digital post från offentliga aktörer till enskilda, som Digg tillhandahåller med stöd av förordningen (2018:357) om myndighetsgemensam infrastruktur för digital post. Infrastrukturen har namnet Mina meddelanden.
Med Meddelande avses Meddelanden som skickas från offentliga aktörer till Brevlådeinnehavare genom Infrastrukturen för digital post. En försändelse kan bestå av flera Meddelanden.
4. Förhållandet mellan Infrastrukturen för digital post och Auktorisationssystem för digital post
Digg tillhandahåller Infrastrukturen för digital post. Infrastrukturen för digital post möjliggör, såväl rättsligt som tekniskt, för offentliga aktörer att skicka digital post till enskilda som anslutit till infrastrukturen. Till infrastrukturen ska bland annat Brevlådeoperatörer anslutas.
Infrastrukturen för digital post regleras genom anslutningsavtal till Infrastrukturen för digital post med där tillhörande allmänna villkor. Brevlådeoperatörer som är anslutna till Infrastrukturen för digital post har att följa den reglering som gäller för Infrastrukturen för digital post när de tillhandahåller elektroniska postbefordringstjänster och elektroniska brevlådor.
Genom Auktorisationssystem för digital post är det möjligt för leverantörer av tjänster för digital post att erhålla ersättning för tjänster som de utför inom Auktorisationssystem för digital post och därmed för tjänster som de utför inom Infrastrukturen för digital post.
5. Tillhandahållande myndighets åtaganden och skyldigheter
Tillhandahållande myndighet åtar sig att betala ut ersättning till Leverantören i enlighet med Bilaga 2 – Ersättning, beräkning och fakturering.
6. Leverantörens åtaganden och skyldigheter
6.1 Utföra tjänster för digital post
Leverantörern ska utföra tjänster för digital post i enlighet med Bilaga 1 – Tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
6.2 Ansluten till Infrastrukturen för digital post
Leverantören ska under hela avtalstiden vara ansluten som Brevlådeoperatör till Infrastrukturen för digital post.
6.3 Uppfylla krav som gäller för godkännande
Leverantören ska under hela avtalstiden uppfylla de krav som gäller för att en leverantörs ansökan om anslutning till Auktorisationssystem för digital post ska godkännas.
Vilka krav som gäller för att en leverantörs ansökan om anslutning till Auktorisationssystem ska godkännas publiceras på Tillhandahållande myndighets webbplats.
Leverantören ska på Tillhandahållande myndighets begäran kunna uppvisa dokumentation som styrker uppfyllandet av kraven för godkännande.
6.4 Rapportera Beräkningsdata
Leverantören ska rapportera Beräkningsdata till Tillhandahållande myndighet i enlighet med Bilaga 2 – Ersättning, beräkning och fakturering och Bilaga 3 – Teknisk specifikation för Beräkningsdata.
6.5 Tillstånd
Leverantören har det fulla ansvaret för att ha alla tillstånd och bemyndiganden som krävs för att fullgöra Anslutningsavtalet i enlighet med regler som gäller för Leverantörens verksamhet.
6.6 Efterlevnad av lag och annan författning
Leverantören förbinder sig att följa gällande lagar eller andra författningar, bindande rättsakter inom Europeiska Unionen, regeringsbeslut, myndighetsbeslut och andra tillämpliga regler på området.
6.7 Fackmässigt utförande
Leverantören ska utföra sina åtaganden fackmannamässigt, det vill säga med den noggrannhet och omsorg som är sedvanlig inom branschen.
6.8 Arbetsrättsliga villkor
Leverantören ska vid fullgörande av Anslutningsavtalet tillhandahålla en godtagbar nivå på arbetsvillkoren för de arbets- och uppdragstagare som medverkar till att fullgöra Anslutningsavtalet.
Med godtagbara villkor avses att erbjuda villkor i nivå med, eller högre, kollektivavtal i branschen.
Leverantören ska på Tillhandahållande myndighets begäran kunna uppvisa dokumentation som visar att dessa krav efterlevs.
6.9 Antidiskriminering
Leverantören får i sin verksamhet inte diskriminera någon oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder eller annat. Leverantören förbinder sig att följa gällande diskrimineringslagstiftning.
Leverantören ska ha gällande riktlinjer och rutiner eller liknande dokument i syfte att förhindra diskriminering, samt ta till åtgärder vid avvikelser.
Leverantören ska vid begäran från Tillhandahållande myndighet kunna uppvisa beslutade riktlinjer och rutiner eller liknande dokument.
6.10 Korruptionsförebyggande arbete
Leverantörens verksamhet ska vara fri från korruption och andra oegentligheter. Med korruption och oegentligheter avses här både brottsliga handlingar, som till exempel givande och tagande av muta, och beteenden som kan uppfattas som förtroendeskadligt av utomstående.
Leverantören ska jobba systematiskt för att aktivt förebygga, upptäcka och hantera korruption och oegentligheter.
Leverantören ska vid begäran från Tillhandahållande myndighet kunna uppvisa beslutade riktlinjer och rutiner eller liknande dokument som beskriver hur Leverantören arbetar för att förebygga och förhindra korruption och andra oegentligheter inom verksamheten.
6.11 Sekretess
Leverantören förbinder sig att inte röja eller på något sätt utnyttja sekretessbelagda uppgifter som Leverantören får del av genom utförandet av tjänster inom Auktorisationssystem för digital post.
6.12 Underleverantörer
6.12.1 Juridisk motpart
Endast Leverantören kan utgöra Tillhandahållande myndighets juridiska motpart i Anslutningsavtalet.
6.12.2 Anlitande av underleverantör
Leverantören har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av Anslutningsavtalet. Leverantören ska säkerställa att de krav som gäller för Leverantören även uppfylls av anlitade underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra Anslutningsavtalet, oavsett antal mellanled.
Leverantören ska på Tillhandahållande myndighets begäran tillhandahålla information om vilka underleverantörer Leverantören använder sig av för att fullgöra Anslutningsavtalet.
6.12.3 Ansvar
Leverantören ansvarar för anlitade underleverantörers arbete så som för eget arbete.
6.12.4 Kontroll av underleverantör
Tillhandahållande myndighet har rätt att under avtalstiden kontrollera att angivna underleverantörer har betalt in skatter och lagstadgade avgifter, samt uppfyller de krav som ställs för att kunna utföra tjänster med stöd av Anslutningsavtalet.
Leverantören ska vara Tillhandahållande myndighet behjälplig vid kontroll och tillhandahålla nödvändiga uppgifter som behövs för att Tillhandahållande myndighet ska kunna utför angiven kontroll.
6.12.5 Utbyte av underleverantör
Om Tillhandahållande myndighet vid kontroll kan konstatera att en av Leverantören anlitad underleverantör inte uppfyller de krav som ställs har Tillhandahållande myndighet rätt att kräva av Leverantören att denne byter ut den aktuell underleverantören, om inte avhjälpande sker i enlighet med avsnitt 13.3. Om utbyte inte sker utgör detta fel eller brist i enlighet med bestämmelserna under punkt 13.1.1.
7. Kontaktuppgifter
Leverantören ska lämna kontaktuppgifter till en kontaktperson som har rätt att företräda Leverantören i frågor som avser Anslutningsavtalet.
Leverantören ska också lämna kontaktuppgifter till minst en kontaktperson eller kontaktväg som ansvarar för klagomål och fakturaförfrågningar.
Leverantören ska informera Tillhandahållande myndighet samt hålla myndigheten underrättad om aktuella kontaktuppgifter.
Leverantören ska omgående meddela Tillhandahållande myndighet om kontaktuppgifterna ändras.
Kontaktuppgifter till Tillhandahållande myndighet publiceras på Tillhandahållande myndighets webbplats.
8. Underrättelser mellan Parterna
Uppsägning och andra underrättelser från Tillhandahållande myndighet med anledning av Parternas åtaganden och skyldigheter enligt Anslutningsavtalet ska skickas till den kontaktperson för Anslutningsavtalet som Leverantören uppgett.
Tillhandahållande myndighet ska använda de kontaktuppgifter som Leverantören uppgett enligt avsnitt 7.
Underrättelser ska anses ha kommit Leverantören tillhanda:
- Vid post, tre arbetsdagar efter det att Tillhandahållande myndighet lämnade underrättelsen för postbefordran.
- Vid e-post, samma dag som Tillhandahållande myndighet skickade underrättelsen med e-post.
Uppsägning och andra underrättelser från Leverantören med anledning av Parternas åtaganden och skyldigheter enligt Anslutningsavtalet ska skickas till Tillhandahållande myndighets kontaktuppgifter.
9. Behandling av personuppgifter
Parterna ansvarar var för sig för den behandling av personuppgifter som Parterna genomför med anledning av Anslutningsavtalet.
Tillhandahållande myndighet kommer att behandla kontaktuppgifter som Leverantören lämnat till Tillhandahållande myndighet. Syftet med behandlingen är att kunna fullgöra sina åtaganden enligt Anslutningsavtalet, samt tillhandahålla, administrera och informera om Auktorisationssystem för digital post. För behandlingen av dessa uppgifter är Tillhandahållande myndighet personuppgiftsansvarig.
Parterna är överens om att när det gäller digital post som skickas genom Infrastrukturen för digital post och de personuppgifter som behandlas med anledning av detta, regleras det inte inom Auktorisationssystem för digital post, utan uteslutande av den reglering som gäller för Infrastrukturen för digital post. Någon reglering av personuppgiftsansvar eller liknande för utförande av tjänster för digital post ska därför inte hanteras i Anslutningsavtalet.
10. Uppföljning och rapportering
10.1 Upplysningsskyldighet
Leverantören ska, utan dröjsmål, underrätta Tillhandahållande myndighet om:
- uppgifter som lämnats i samband med ansökan om anslutning till Auktorisationssystem för digital post inte längre är korrekta eller aktuella.
- förhållanden som påverkar Leverantörens förutsättningar att uppfylla sina åtaganden enligt Anslutningsavtalet.
- felaktigheter i överförd Beräkningsdata.
- förhållanden hos Leverantören som skadar eller riskerar att skada förtroendet för Auktorisationssystem för digital post.
10.2 Kontroll och uppföljning
Leverantören ska tillämpa sådana administrativa rutiner som gör att det är möjligt för Tillhandahållande myndighet att löpande kontrollera att Leverantören uppfyller de krav som ställs i Anslutningsavtalet.
Tillhandahållande myndighet har rätt att under avtalstiden utföra uppföljning, kontroll och utvärdering av Leverantören för att säkerställa att denne uppfyller ställda krav.
Tillhandahållande myndighet har rätt att uppdra åt egen personal, fristående konsult, revisor eller liknande att utföra uppföljning, kontroll eller utvärdering av Leverantörens förmåga att uppfylla kraven i Anslutningsavtalet.
Leverantören är skyldig att bereda den person som Tillhandahållande myndighet utsett för uppdraget tillträde och insyn i sådan utsträckning att denne kan genomföra sitt uppdrag.
Med tillträde avses att få begära in information, uppgifter och dokumentation från, samt träffa och tala med ledning, personal, i förekommande fall underleverantörer samt att fysiskt kunna besöka verksamheten eller arbetsstället.
Parterna ska bära sina egna kostnader hänförliga till uppföljning, kontroll och utvärdering.
10.3 Uppföljningsmöten
Tillhandahållande myndighet har rätt att, utöver vad som följer av avsnitt 13.3, kalla Leverantören till två uppföljningsmöten av Anslutningsavtalet per år. Tillhandahållande myndighet kallar till dessa möten. Parterna står för sina egna kostnader i samband med aktuella möten.
11. Immateriella rättigheter
Anslutningsavtalet ska inte anses medföra att någon immateriell rättighet överlåts, överförs eller upplåts mellan Parterna.
12. Ändringar av Allmänna villkor
12.1 Tillhandahållande myndighet har rätt att göra ändringar
Tillhandahållande myndighet har rätt att göra ändringar i och tillägg till Allmänna villkor.
Ändringar och tillägg gäller från och med det datum som anges.
12.2 Publicering och underrättelse om ändringar
Ändringar och tillägg ska publiceras på av Tillhandahållande myndighet anvisad webbplats och meddelas Leverantören i enlighet med avsnitt 8.
Ändringar och tillägg som är av väsentlig karaktär ska meddelas Leverantören minst 90 dagar innan de träder i kraft om inte ändringen eller tillägget är tvingande till följd av krav i lag eller annan författning, bindande rättsakt inom Europeiska Unionen, regeringsbeslut eller myndighetsbeslut.
Ändringar i och tillägg till Bilaga 3 – Teknisk specifikation för Beräkningsdata ska meddelas Leverantören minst 180 dagar innan de träder i kraft.
Övriga ändringar och tillägg ska meddelas Leverantören minst 40 dagar innan de träder i kraft.
Leverantören ansvarar för att hålla sig uppdaterad om eventuella ändringar och tillägg som Tillhandahållande myndighet meddelar.
12.3 Invändningar mot ändringar
Om Leverantören har invändningar mot en ändring eller ett tillägg som är av väsentlig karaktär och anser att detta påverkar dennes rättigheter eller skyldigheter i betydande grad, ska Leverantören skriftligen underrätta Tillhandahållande myndighet om detta inom 20 dagar från det att Leverantören tagit del av förslaget till ändring eller tillägg i enlighet med avsnitt 8. Om Leverantören inte invänt mot föreslagen ändring eller tillägg anses Leverantören ha accepterat de nya villkoren.
13. Avtalsbrott
13.1 Fel och brister
13.1.1 Fel och brister hos Leverantören
Leverantören ska anses ha agerat felaktigt om Leverantören agerar eller har agerat i strid med sina åtaganden och skyldigheter enligt Anslutningsavtalet. Tillhandahållande myndighet har rätt att påtala fel och brister även om betalning har skett.
Vid fel eller brister hos Leverantören ska avsnitt 13.3 tillämpas.
13.1.2 Fel och brister hos Tillhandahållande myndighet
Tillhandahållande myndighet ska anses ha agerat felaktigt om Tillhandahållande myndighet har agerat i strid med sina åtaganden och skyldigheter enligt Anslutningsavtalet.
Tillhandahållande myndighet ska skyndsamt rätta fel och brister.
13.2 Befrielsegrunder
13.2.1 Oförutsedda händelser
Parterna kan befrias från sina avtalsenliga åtaganden om dessa inte kan fullföljas på grund av en vid avtalsingåendet oförutsebar händelse som ligger utanför deras kontroll och rådighet.
Exempel på befrielsegrunder inkluderar, men är inte begränsade till: krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof eller allvarlig smittspridning.
13.2.2 Förhinder till följd av tvingande lag eller myndighetsbeslut
Parterna kan befrias från sina åtaganden enligt Anslutningsavtalet om tvingande lag eller annan författning, bindande rättsakt inom Europeiska Unionen, regerings- eller myndighetsbeslut gör det omöjligt för dem att uppfylla sina åtaganden enligt Anslutningsavtalet.
13.2.3 Underrättelse och skadebegränsning
Om Tillhandahållande myndighet eller Leverantören avser åberopa en befrielsegrund ska denne utan dröjsmål underrätta motparten om den uppkomna omständigheten i enlighet med avsnitt 8, dess förväntade varaktighet och dess påverkan på förmågan att uppfylla sina åtaganden.
Parterna åtar sig att vidta rimliga åtgärder för att minimera sina eventuella skador eller olägenheter som kan uppstå till följd av befrielsegrunden.
13.3 Åtgärdstrappa
Vid fel eller brister i Leverantörens uppfyllande av sina åtaganden och skyldigheter enligt Anslutningsavtalet har Tillhandahållande myndighet rätt att kräva avhjälpande på Leverantörens egen bekostnad.
Avhjälpande ska ske enligt följande steg.
13.3.1 Dialog mellan Parterna
En inledande dialog mellan Parterna ska hållas i syfte att identifiera orsaken till felet eller bristen samt diskutera möjliga lösningar.
13.3.2 Handlingsplan för åtgärder
En skriftlig handlingsplan ska upprättas. Handlingsplanen ska specificera:
- Vilka åtgärder som ska vidtas.
- Ansvarsfördelning mellan Parterna.
- Tidsramar för när respektive åtgärd ska vara genomförd.
13.3.3 Uppföljning av genomförda åtgärder
Leverantören ska redovisa genomförda åtgärder för Tillhandahållande myndighet. Tillhandahållande myndighet ska utvärdera om de vidtagna åtgärderna är tillräckliga och i enlighet med handlingsplanen.
14. Sanktioner
14.1 Rätt att vidta sanktioner
Tillhandahållande myndighet har rätt att vidta en eller flera sanktioner enligt punkt 14.2–4.
14.2 Vite
Tillhandahållande myndighet har rätt till vite om Leverantören inte fullgör sina åtaganden avseende rapportering av Beräkningsdata.
Vite ska utgå för varje redovisningsperiod som Leverantören brister i sin redovisningsskyldighet genom att redovisa felaktiga eller bristfälliga Beräkningsdata eller inte vidtar rättelse av felaktigt redovisade Beräkningsdata.
Vid felaktig redovisning eller utebliven rättelse utgår vite om 5 000 kronor för varje påbörjad förseningsvecka, dock med ett tak om 20 000 kronor för varje redovisningsperiod.
Om vite har utgått vid tre tillfällen under en period om tolv månader ska Tillhandahållande myndighet skriftligen ge Leverantören en skälig frist för avhjälpande. Är felet inte avhjälpt när fristen löpt ut utgör bristen grund för omedelbar uppsägning enligt punkt 15.2.
14.3 Rätt att sätta ner eller hålla inne betalning
Tillhandahållande myndighet har rätt att sätta ner eller hålla inne betalning av ersättning under tiden som ett fel eller en brist enligt punkt 13.1.1 föreligger.
Om Tillhandahållande myndighet avser sätta ner eller hålla inne betalning enligt denna punkt ska Tillhandahållande myndighet utan dröjsmål meddela Leverantören om detta enligt avsnitt 8.
Leverantören har inte rätt till ränta eller liknande ersättning under tiden som Tillhandahållande myndighet håller inne betalningen.
14.4 Skadestånd
14.4.1 Brott mot Anslutningsavtalet
Om Tillhandahållande myndighet eller Leverantören genom uppsåt eller vårdslöshet bryter mot Anslutningsavtalet och därmed förorsakar motparten skada är den skadelidande Parten berättigad till skadestånd för denna skada.
14.4.2 Begränsning av skada
Tillhandahållande myndighet och Leverantören ska så som skadelidande vidta skäliga åtgärder för att begränsa sina skador. Vid försummelse av detta får skadelidande själv bära motsvarande del av förlusten.
14.4.3 Ansvarsbegränsningar
Skadestånd utgår inte för indirekta skador, exempelvis omsättningsbortfall eller utebliven vinst.
Skadestånd enligt Anslutningsavtalet ska inte utgå för brott mot de regler som gäller inom Infrastrukturen för digital post.
Krav på skadestånd ska ha meddelats motparten i enlighet med avsnitt 8 inom två månader från att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Om krav inte framställs inom utsatt tid bortfaller rätten att göra kravet gällande.
Skadeståndsansvaret begränsas vidare till ett sammanlagt belopp om 20 prisbasbelopp per skadeståndstillfälle. Med prisbasbelopp avses prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken gällande vid tiden för skadans uppkomst. Skadeståndet begränsas till direkta skador.
Begränsningarna i skadeståndsrätten ovan (rätten att göra krav gällande, beloppsgräns och direkta skador) gäller inte om:
- uppsåt eller grov vårdslöshet ligger Parten som orsakat skadan till last,
- orsaken till skadan härrör från felaktigheter i inlämnat Beräkningsdata, eller
- det enligt gällande rätt föreligger ett längre gående ansvar för en skada.
Beslut om vite, nedsättning eller innehållande av ersättning medför inte några begränsningar avseende Tillhandahållande myndighets rätt till skadestånd.
14.4.4 Om Leverantören är en statlig myndighet
Om Leverantören är en statlig myndighet i Sverige följer av nationell rätt att skadestånd inte kan utgå mellan Parterna.
15. Anslutningsavtalets upphörande och uppsägning
15.1 Anslutningsavtalets upphörande
15.1.1 Auktorisationssystem för digital post avslutas
Om Tillhandahållande myndighet, oavsett orsak, beslutar att avsluta Auktorisationssystem för digital post upphör Anslutningsavtalet att gälla senast vid samma tidpunkt.
Tillhandahållande myndighet ska på sin webbplats och genom de kontaktuppgifter som Leverantören uppgett, informera Leverantören om avsikten att avsluta Auktorisationssystem för digital post senast tolv månader innan avslutet avser träda i kraft.
Kortare tid än vad som anges i stycket ovan kan förekomma om anledningen till att avsluta Auktorisationssystem för digital post beror på en lagändring eller annan orsak som ligger utanför Tillhandahållande myndighets kontroll som kräver tidigare avslut.
15.1.2 Leverantörens anslutning till Infrastrukturen för digital post upphör
Om Leverantören, oavsett anledning, upphör att vara ansluten till Infrastrukturen för digital post upphör också Anslutningsavtalet att gälla vid samma tidpunkt.
15.2 Omedelbar uppsägning
15.2.1 Väsentligt avtalsbrott
Tillhandahållande myndighet har rätt att säga upp Anslutningsavtalet med omedelbar verkan om Leverantören i väsentlig mån brister i förpliktelse enligt Anslutningsavtalet.
15.2.2 Otillbörligt utnyttjande av Auktorisationssystem för digital post
Tillhandahållande myndighet har rätt att säga upp Anslutningsavtalet med omedelbar verkan om Leverantören
- skapar eller deltar i affärsupplägg som missbrukar Auktorisationssystem för digital post i syfte att tillskansa sig otillbörlig ersättning,
- genom anlitande av underleverantör eller genom att själv agera som underleverantör använder en Brevlådeoperatörs anslutning till Infrastrukturen för digital post för att otillbörligt tillskansa sig ersättning via Auktorisationssystem för digital post, eller
- på annat liknande sätt skapar eller deltar i upplägg i syfte att otillbörligt tillskansa sig ersättning via Auktorisationssystem för digital post.
15.2.3 Rättsliga hinder mot fullgörande
Part har rätt att säga upp Anslutningsavtalet med omedelbar verkan, eller till senare angiven tidpunkt, om en ny eller ändrad lag eller annan författning, en ny eller ändrad bindande rättsakt inom Europeiska Unionen, ett regerings- eller myndighetsbeslut medför att Anslutningsavtalet inte rätteligen kan fullgöras. Sådan uppsägning ska ske med så god framförhållning som omständigheterna skäligen tillåter.
15.2.4 Uppfyller inte krav för godkännande
Tillhandahållande myndighet har rätt att säga upp Anslutningsavtalet med omedelbar verkan om Leverantören inte uppfyller de krav som ställs för att en leverantörs ansökan om anslutning till Auktorisationssystem för digital post ska godkännas.
15.2.5 Felaktiga upplysningar
Tillhandahållande myndighet har rätt att säga upp Anslutningsavtalet med omedelbar verkan om Leverantören, vid förfrågan från Tillhandahållande myndighet, har lämnat uppgifter som är väsentligt felaktiga.
15.3 Uppsägning i förtid
15.3.1 Brott mot Anslutningsavtalet
Om Leverantören inte vidtar de åtgärder som specificeras i handlingsplanen enligt punkt 13.3.2 inom angiven tidsram, eller om Leverantören vid tre eller fler tillfällen under en period om tolv månader bryter mot Anslutningsavtalet har Tillhandahållande myndighet rätt att, med iakttagande av minst 30 dagars uppsägningstid, säga upp Anslutningsavtalet.
Om Tillhandahållande myndighet vid tre eller fler tillfällen under en period om tolv månader bryter mot Anslutningsavtalet har Leverantören rätt att, med iakttagande av minst 90 dagars uppsägningstid, säga upp Anslutningsavtalet.
15.3.2 Ändringar av Anslutningsavtalet
Om Leverantören har invänt mot en ändring i eller ett tillägg till Anslutningsavtalet som är av väsentlig karaktär och som påverkar Leverantörens rättigheter eller skyldigheter i betydande grad i enlighet med punkt 12.3 och Tillhandahållande myndighet ändå väljer att genomföra ändringen ska invändningen jämställas med en uppsägning av Anslutningsavtalet till tidpunkten för ändringens ikraftträdande. Någon rätt till ersättning för skada ska inte anses uppkomma.
15.3.3 Generell rätt till uppsägning
Part har rätt att skriftligen säga upp Anslutningsavtalet med tolv månaders uppsägningstid räknat från närmaste efterföljande månadsskifte från uppsägningen räknat.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: