Presentera på Digg forum

Instruktioner för dig som presenterar i vår studio i Sundsvall och för dig som presenterar på distans.

Presentera i studio

Tekniken inför sändning

  • Test av ljud och ljus gör vi tillsammans innan sändningen.
  • Din presentation finns i en dator i studion. Datorn syns inte i bild.
  • Fjärrkontroll för att byta bild finns i studion.

När du presenterar

  • När röda lampan med en 1:a är tänd är du i sändning.
  • Titta in i kameran!
  • Tala långsamt – din upplevelse kan vara att du pratarför långsamt, men i de allra flesta fall talar du snabbare än du tror när du är i sändning.

Inledning

Börja med att presentera dig och din programpunkt. Du kommer att synas i bild när du presenterar dig, så det är inte nödvändigt med en egen presentationsbild för detta.

Uppmana deltagarna att ställa frågor i chatten och säg att en del av frågorna besvarar du i slutet av din presentation.

Avslutning

När du presenterat färdigt, ställ frågan "Har det kommit några frågor i chatten?"

Avsluta din presentation med att tacka och om du ska presentera vid nästa Digg forum, nämn gärna det. Presentera även nästa programpunkt om det kommer någon efter din.

Är din presentation den sista för dagen?

Om ditt pass är sist ut på Digg forum, tacka för dig och säg: ”Nästa Digg forum sänds [xx månad]. Program finns på digg.se Tack för idag!”

Presentera på distans via Skype

Tekniken inför sändning

  • Distanspresentationer sker via Skype.
  • Gå in i mötet strax innan din presentation. Se körschema i möteskallelsen.
  • Ha ljudet avstängt när du inte presenterar.

Uppkoppling och din dator

  • Kontrollera att Skype fungerar i god tid innan Digg forum
  • Starta om din dator och avsluta de program du inte använder i sändningen.
    • Stäng av Outlook och sätt Stör ej på Skype.
  • Använd strömkabel under direktsändningen, datorns batteri kanske inte räcker.
  • För stabil uppkoppling, anslut till nätverk med nätverkskabel.
    • Om detta inte är möjligt, placera datorn i samma rum/utrymme som trådlös router.
    • Testa gärna din anslutning mot bredbandskollen.se för att verifiera anslutning. Idealt har du 100 Mbit i uppladdning och nedladdning. Absolut minimum bör vara 30 Mbit.

Ljud och bild

  • Genomför ett bild- och mikrofontest innan du ansluter till mötet/sändningen för att säkerställa att allt fungerar.
  • Använd headset med mikrofon. Undvik att använda datorns inbyggda mikrofon och högtalare.
  • Placera din webbkamera/kamera rakt framför dig, inte i vinkel underifrån eller från en hög position (om inte detta är motiverat för sändningen).
    • Om detta inte är möjligt, placera din dator på en låda eller böcker för att få rätt höjd – bästa placering är ögonhöjd.
  • Tala långsamt – din upplevelse kan vara att du talarför långsamt, men i de allra flesta fall talar du snabbare än du tror när du är i sändning.

Ljus

  • Ljussätt den plats du deltar/sänder ifrån genom att placera en ljuskälla antingen rakt framifrån alternativt i diagonal vinkel framifrån.
  • Om möjligt, positionera ljuskällan något ovanför dig i höjdled.
  • Undvik starka ljuskällor bakom dig (s.k. motljus), exempelvis ett fönster eller lampor då detta riskerar att felaktigt exponera din webbkamera/kamera.

När du presenterar

Du som presenterar via Skype ser samma bild som publiken. Det innebär att du inte ser din presentation när du själv är i bild.

Din presentation

Den presentation som visas i bild är den som finns på datorn i studion. Du har därför inte möjlighet att själv byta bild under tiden du presenterar.

Du behöver därför säga till i sändningen varje gång du ska byta bild i din presentation.

Ett tips är att ha en egen kopia av din presentation lokalt hos dig så att du kan se dina bilder.

Inledning

Börja med att presentera dig och din programpunkt. Du kommer att synas i bild när du presenterar dig, så det är inte nödvändigt med en egen presentationsbild för detta.

Uppmana deltagarna att ställa frågor i chatten och säg att en del av frågorna besvarar du i slutet av din presentation.

Avslutning

När du presenterat färdigt, ställ frågan "Har det kommit några frågor i chatten?"

Avsluta din presentation med att tacka och om du ska presentera vid nästa Digg forum, nämn gärna det. Presentera även nästa programpunkt om det kommer någon efter din.

Är din presentation den sista för dagen?

Om ditt pass är sist ut på Digg forum, tacka för dig och säg: ”Nästa Digg forum sänds [xx månad]. Program finns på digg.se Tack för idag!”

Att presentera inkluderande

Presentera inkluderande för att så många som möjligt oavsett funktionsförmåga ska kunna ta del av din information. Förutsätt inte att alla kan se, höra eller sortera bland stora textmassor.

På sidan Presentera inkluderande finns tips på hur du gör din presentation inkluderande.

Senast uppdaterad: