Planera kompetenser
Steg 1 av 7
I processen för att ansluta till Diggs infrastruktur ingår flera faser. Här har vi samlat information om vilka kompetenser som kan behövas under de olika stegen.
Analysfas
- Verksamhetsspecialister eller verksamhetsutvecklare som har kunskap om vilken information som kommer att finnas i e-tjänsten för att kartlägga informationsmängderna.
- Informationssäkerhetsspecialister som stöttar i arbetet med att bedöma behovet av skydd för informationen.
- Kompetens för att analysera och bedöma om och hur du ska hantera e-legitimationer som innehåller samordningsnummer.
- Kompetens för att analysera och bedöma hur du ska hantera inloggning med e-legitimationer när användaren är underårig.
Administrera avtal
- Det är din egen organisation som avgör vem som har mandat att skriva under avtalet.
- Vissa av Diggs avtal efterfrågar information om tekniska supportkontakter, det framgår då av avtalet.
- Ta hjälp av organisationens jurist eller annan kompetens som arbetar med upphandlingsfrågor för att tolka innehållet i avtalet.
Göra e-tjänsten redo
- Teknisk kompetens för anpassning av e-tjänsten.
- Kompetens för att göra bedömningar beroende på vilka användarna av e-tjänsten är.
Teknisk anslutning
För anslutning mot en e-legitimation krävs kompetens för att göra en teknisk integration mot olika tekniska anslutningsmetoder såsom BankID RP API, Sweden Connect eller andra.
Om du inte har kunskapen själv – ta kontakt med dina leverantörer av e-tjänster, appar, eller portaler för den tekniska anpassningen.
Sweden Connect är Diggs standardiserade infrastruktur för tillhandahållande av e-legitimeringstjänster och e-underskrifter. Syftet är att samordna och förenkla för de offentliga aktörerna, och att främja ytterligare utveckling av digitala tjänster. Här på vår webbplats finns mer information om Sweden Connect och om hur ni ansluter.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: