Inför anslutning till Samordnad identitet och behörighet – ägare till en digital tjänst

Om din organisation äger en digital tjänst eller information som behöver delas med andra är Samordnad identitet och behörighet ett alternativ för er. Här får du veta vad du behöver göra inför en anslutning till den kommande lösningen.

Ett exempel på en organisation som äger en digital tjänst är E-hälsomyndigheten, som ansvarar för den Nationella läkemedelslistan. Nationella läkemedelslistan är en rikstäckande källa till information om en patients förskrivna och uthämtade läkemedel.

Mer information om Samordnad identitet och behörighet

Läs först den övergripande informationen om Samordnad identitet och behörighet är och innebär, hur det fungerar och vilka effekter det får.

Nu gör vi inloggning och åtkomst enklare för hela välfärden

För att kunna använda den nya infrastrukturen för identitets- och behörighetshantering behöver aktörer som tillhandahåller digitala tjänster, eller hanterar information som ska delas med andra, förbereda sig.

  • Följ utvecklingen av Samordnad identitet och behörighet och planera för anpassning till regelverk och specifikationer.
  • Utveckla och anpassa era egna system så att de går att ansluta till infrastrukturen.
  • Säkerställ att er egen organisation har ordning på identiteter, roller och behörigheter.
  • Säkerställ att interna rutiner för livscykelhantering och informationssäkerhet motsvarar kraven som gäller för anslutning.

Frågor?

Frågor och svar om Samordnad identitet och behörighet

Du kan också kontakta oss via e-postadressen: info@digg.se

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: