Inför anslutning för ägare till en digital tjänst
Om din organisation äger en digital tjänst eller information som behöver delas med andra är lösningen för åtkomst och inloggning ett alternativ för er. Här får du veta vad du behöver göra inför en anslutning till den kommande lösningen för inloggning och åtkomst.
Ett exempel på en organisation som äger en digital tjänst är E-hälsomyndigheten, som ansvarar för den Nationella läkemedelslistan. Nationella läkemedelslistan är en rikstäckande källa till information om en patients förskrivna och uthämtade läkemedel.
Mer information om lösningen för inloggning och åtkomst
Läs först den övergripande informationen om vad en lösning för inloggning och åtkomst är och innebär, hur den fungerar och vilka effekter den får.
För att kunna använda den nya infrastrukturen för identitets- och behörighetshantering behöver aktörer som tillhandahåller digitala tjänster, eller hanterar information som ska delas med andra, förbereda sig.
- Följ utvecklingen av den gemensamma lösningen för identitet, behörighet och åtkomst och planera för anpassning till regelverk och specifikationer.
- Utveckla och anpassa era egna system så att de går att ansluta till infrastrukturen.
- Säkerställ att er egen organisation har ordning på identiteter, roller och behörigheter.
- Säkerställ att interna rutiner för livscykelhantering och informationssäkerhet motsvarar de tillitsskapande krav som gäller för anslutning.
Frågor?
Frågor och svar om lösningen för inloggning och åtkomst
Du kan också kontakta oss via e-postadressen: info@digg.se
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: