Till innehållet

Digital post för dig som privatperson

Här hittar du information hur digital post fungerar, hur du som privatperson skaffar en digital brevlåda och vilka offentliga aktörer som du kan få digital post från.

När du skaffar en digital brevlåda kan du enkelt ta emot, läsa och samla din post från offentliga aktörer som är myndigheter, kommuner och regioner.  Du kan läsa din post när som helst och var du än befinner dig. Oavsett vilken digital brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från privata företag.

Din digitala brevlåda är ett säkert alternativ då du loggar in med e-legitimation och ingen obehörig kan komma åt den. Du kan även ge någon annan rätt att läsa och hantera posten.

Se vilka offentliga aktörer som du kan få digital post från

Skaffa en digital brevlåda

För att få din myndighetspost digitalt behöver du välja och skaffa en digital brevlåda. För att skaffa digital brevlåda behöver du ha e-legitimation.

 

När du skaffar en digital brevlåda godkänner du användarvillkoren för den digitala brevlåda du valt. Du godkänner också användarvillkoren för Mina meddelanden som är infrastrukturen för digital post från offentliga aktörer. Vi på DIGG ansvarar för denna infrastruktur.

Användarvillkor för Mina meddelanden

Du ansvar för att ta del av din digitala post

Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.

Du ansvarar för att ha den teknik som krävs för att ta del av den post som offentliga aktörer skickar till dig, till exempel internet- och mobiltjänster. Du behöver också ha en giltig e-legitimation för att kunna logga in och ta del av den post som skickas till din digitala brevlåda.

Välj hur du vill bli aviserad

En avisering är ett meddelande som skickas till din e-postadress och/eller som ett sms till din telefon för att uppmärksamma dig på att du fått digital post i din brevlåda.

Du väljer hur du vill bli aviserad i brevlådans inställningar. De kontaktuppgifter du anger i din digitala brevlåda används för att skicka aviseringar.

Bra att tänka på

Aviseringar är en tjänst i den digitala brevlådan, du som användare är alltid ansvarig för att logga in och ta del av den post som skickats till dig.

Du kan välja vilka du vill få digital post från

När du skaffar en digital brevlåda får du post från alla myndigheter, kommuner och regioner som skickar post digitalt och som du berörs av.

Genom att vara ansluten tjänsten Mina meddelanden godkänner du som användare att ta emot digital post från offentliga aktörer som är anslutna till eller kommer att ansluta sig till Mina meddelanden.

Se vilka offentliga aktörer du kan få digital post från

Du kan själv välja om du inte vill ha digital post från vissa avsändare. Det gör du genom att gå in i brevlådans inställningar och välja vilken avsändare du inte vill ta emot digital post från. Då kommer avsändaren skicka din post till dig på papper istället.

Så behandlas dina personuppgifter

I samband med att du skaffar en digital brevlåda lagras dina personuppgifter.

Så behandlas dina personuppgifter

Om du vill sluta ta emot post digitalt från offentliga aktörer

För att sluta ta emot post digitalt loggar du in i din brevlåda. Där kan du avregistrera dig från Mina meddelande, tjänsten för digital  post från offentliga aktörer. När du avregistrerat dig från tjänsten kommer ingen ny digital post från myndigheter att skickas till din digitala brevlåda. Posten kommer istället skickas till dig på papper.

Om du inte har en e-legitimation behöver du skicka en skriftlig begäran till oss på DIGG. Vi kan då avregistrera dig från Mina meddelande, tjänsten för digital post från offentliga aktörer.