Till innehållet

Digital post för dig som privatperson

Här hittar du hur du som privatperson skaffar en digital brevlåda och vilka du kan få digital post från.

När du skaffar en digital brevlåda kan du enkelt ta emot, läsa och samla din myndighetspost. Du kan läsa din post när som helst och var än du är. Oavsett vilken digital brevlåda du väljer får du din myndighetspost dit. I några av brevlådorna får du även post från företag.

Din digitala brevlåda är ett säkert alternativ då du loggar in med e-legitimation. Du kan även ge någon annan rätt att läsa och hantera posten. Och du vet att ingen obehörig kan komma åt den.

Se vilka du kan få digital post från

Skaffa en digital brevlåda

För att få din myndighetspost digitalt behöver du välja och skaffa en digital brevlåda. För att skaffa digital brevlåda behöver du ha e-legitimation.

När du skaffar en digital brevlåda godkänner du användarvillkoren för den digitala brevlåda du valt. Du godkänner också användarvillkoren för Mina meddelanden som är infrastrukturen för digital post. 

Användarvillkor för Mina meddelanden

Välj hur du vill bli aviserad

I brevlådans inställningar väljer du hur du vill bli aviserad. Då vet du direkt när ett nytt meddelande kommit till din brevlåda. De kontaktuppgifter du anger i din brevlåda används för att skicka aviseringar.

Ditt ansvar att ta del av din digitala post

Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som kommer till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper. Du ansvarar även för att ha de internet‑ och mobiltjänster som krävs för att kunna använda tjänsten digital post om du valt att skaffa en digital brevlåda.

Du kan välja vilka du vill få digital post från

När du skaffar en digital brevlåda får du post digitalt från alla myndigheter, kommuner och regioner som skickar post digitalt.

Se vilka du kan få digital post från

Du kan själv välja om du inte vill ha digital post från vissa avsändare. Det gör du genom att gå in i inställningar i din digitala brevlåda och välja vilka du inte vill ta emot digital post från. Då kommer din post istället på papper.

När en ny avsändare börjar skicka digital post kommer du få digital post från den. Om du inte vill ha digital post från avsändaren måste du gå in i din digitala brevlåda och välja att inte få det.

Så behandlas dina personuppgifter

I samband med att du skaffar en digital brevlåda lagras dina personuppgifter.

Så behandlas dina personuppgifter

Om du vill sluta ta emot post digitalt

För att sluta ta emot post digitalt loggar du in i din brevlåda. Där kan du avregistrera dig från tjänsten digital myndighetspost. När du avregistrerat dig från tjänsten kommer ingen ny digital myndighetspost att skickas till din digitala brevlåda. Myndighetsposten kommer istället på papper.

Om du inte har en e-legitimation behöver du skicka en skriftlig begäran till oss på DIGG. Vi kan då avregistrera dig från tjänsten för digital myndighetspost.