Övervakning av digital offentlig service i Sverige 2022–2024
Sverige ska, liksom övriga medlemsstater, övervaka att Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2102 om tillgänglighet avseende offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer (appar) följs. Sverige ska också rapportera resultatet till EU-kommissionen. Denna rapport beskriver resultatet av Sveriges övervakning av digital offentlig service under perioden 2022–2024.
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för övervakningen. Totalt har 1 111 webbplatser granskats. Av dessa har 1 081 webbplatser granskats genom förenklad övervakning och 30 webbplatser genom ingående övervakning. Dessutom har 15 appar granskats genom ingående övervakning. Det innebär att Sverige inte utfört övervakningen i den omfattning som krävs enligt genomförandebeslut (EU) 2018/1524.
Resultatet för den förenklade övervakningen visar att de offentliga webbplatserna i genomsnitt blir bättre för varje år när det gäller tillgängligheten. Digg ser också att webbplatser som har återgranskats ett eller flera år senare har blivit signifikant bättre, vilket tyder på att myndighetens förenklade övervakning bidrar till förbättringar i tillgängligheten.
När det gäller den ingående övervakningen av webbplatser visar resultaten att få webbplatser har en god tillgänglighet. Många webbplatser ligger på den nivå som indikerar att de kan vara mycket svåra eller omöjliga att använda för många personer.
Det finns brister som rör alla tillgänglighetsprinciperna (möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust). När det gäller appar visar resultaten att inga appar har god tillgänglighet. Det finns stor spridning i graden av tillgänglighet mellan apparna som granskats.
Många webbplatser och appar saknar tillgänglighetsredogörelser vilket tyder på att de offentliga aktörerna som står bakom dessa inte förstår sitt ansvar enligt lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen). Digg kan inte se om webbplatser och appar förbättras över tid, då myndigheten inte återkommande granskar samma tjänst.
Digg tar emot anmälningar om bristande tillgänglighet i digital offentlig service; många av dessa rör digitala vårdtjänster. Huvuddelen av anmälningarna handlar dock inte om brister i tillgänglighet, utan om tillgång till digitala tjänster eller information, exempelvis svårigheter att logga in med e-legitimation.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Publicerad: