Ett samhälle i förändring – underlag till regeringens strategiska prioriteringar
I samband med att regeringen påbörjade arbetet med en översyn av digitaliseringspolitiken fick Digg i uppdrag att ta fram underlag för strategiska prioriteringar för digitaliseringspolitiken 2025–2030.
I samband med att regeringen påbörjade arbetet med en översyn av digitaliseringspolitiken fick Digg i regeringsuppdrag att ta fram underlag för strategiska prioriteringar för digitaliseringspolitiken 2025–2030. Uppdraget delrapporterades den 1 mars innevarande år och slutrapporteras i denna rapport. Mot bakgrund av att det idag pågår många parallella utredningar med bäring på digitaliseringspolitiken, har vi fokuserat på den offentliga sektorns digitalisering, människan i det digitala samhället och näringslivets digitalisering. Digital kompetens, data samt säkerhet och resiliens är av avgörande betydelse för alla dessa tre områden och behandlas därför i samband med dessa.
Offentlig sektor i Sverige var tidiga med att erbjuda digitala tjänster till invånare och företag. En utmaning är dock att utveckligen skett decentraliserat och att lösningar och tjänster inte hänger ihop samt att offentliga aktörer inte kan utbyta data sinsemellan. Sveriges decentraliserade förvaltningsmodell, där aktörer följs upp och premieras utifrån vad de själva presterar innebär en utmaning i förvaltnings- och digitaliseringspolitiken. Vår uppfattning är att den sannolikt enskilt viktigaste trendbrytande åtgärden inom det digitaliseringspolitiska området är ökad samordning, något som kan åstadkommas genom ett större inslag av rätt sorts styrning. Det handlar i hög grad om att fatta beslut om väl avpassade justeringar i det organisatoriska systemet vad gäller bland annat mandat och funktionssätt, så att systemet förmår samordna sig bättre. Digg föreslår därför en samordningsfunktion på regeringskansliet tillsammans med stödjande roller och strukturer.
Idag saknas gemensam infrastruktur för att dela, lagra och leverera tjänster och data i form av till exempel delade datacenter, delade nätverk och gemensam säker molninfrastruktur i Sverige och Digg menar att detta, tillsammans med regelverk för interoperabilitet och en fortsatt utveckling av förvaltningsgemensamma tjänster och lösningar skulle öka produktiviteten och effektiviteten i offentlig förvaltning. Viktiga steg är att bygga vidare på den färdplan som nu är under framtagande i regeringsuppdraget om att utreda hur Ena – Sveriges digitala infrastruktur bör utvecklas och förvaltas fram till och med 2030 samt att implementera förslagen från Interoperabilitetsutredningen.
Människans situation i det digitala samhället kan beskrivas utifrån tanken om det sociala kontraktet, där välfärdsstaten har åtagit sig att fullgöra och utföra en mängd grundläggande tjänster till gagn för landets invånare, så som sjukvård, transport och utbildning men också att säkerställa demokratiska kärnvärden som yttrandefrihet, transparens och att främja tillit. EU lägger stor vikt vid rättigheter och principer som sätter människans välbefinnande i centrum. Digg noterar att andra länder arbetar aktivt med att erbjuda sammanhållen, proaktiv offentlig service, vilket gör att Sverige faller i internationella jämförelser, dessutom är tillgängligheten i offentliga tjänster undermålig. Digg bedömer att det idag inte finns något sammanhållet arbete i Sverige med att placera människan i centrum. De spridda och enskilda projekt som finns kommer inte att möta människors behov och förväntningar. Sverige har därmed stora utmaningar i att hjälpa alla samhällsgrupper att hitta rätt, förstå hur tjänster hänger ihop utifrån livshändelser och främja människors förmåga att hantera sina rättigheter och skyldigheter. En viktig start är att faktiskt ta reda på vilka behov och förväntningar som människor har på ett digitalt samhälle. Digg förslår därför bland annat en återkommande medborgarundersökning.
Människans digitala kompetens är en förutsättning för den digitala omvandlingen av samhället. Digital kompetens är avgörande för att befolkningen ska kunna ta del av digitala samhällstjänster, för att hantera demokratiska rättigheter och skyldigheter och för att kunna agera med egenmakt och leva ett gott liv i ett modernt samhälle. Grunden för digital kompetens läggs redan i grundskolan och Digg föreslår därför satsningar för att stärka skolungdomars, lärares och rektorers digitala förmågor.
Sverige står inför ett antal stora samhällsutmaningar där förmågan till lyckad omställning och ökat välstånd är beroende av svenska företags förmåga att nyttja digitaliseringens möjligheter för att öka sin konkurrenskraft och innovationsförmåga. I en internationell jämförelse står sig svenskt näringsliv förhållandevis bra, men det finns fortfarande insatser att göra för att Sverige inte ska tappa konkurrensfördelar. Det behövs satsningar på forskning och utveckling, på spetskompetens samt forsatta satsningar på att den digitala omställningen också blir en grön omställning.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Publicerad: