Genomförandeplan för införandet av bevisutbyte enligt engångsprincipen
Denna genomförandeplan ger vägledning i hur Sverige ska införa det tekniska systemet för gränsöverskridande automatiskt utbyte av bevis och tillämpning av engångsprincipen enligt artikel 14 i SDG-förordningen.
I syfte att skapa förutsättningar för Sverige att kunna genomföra SDG-förordningens krav på ett kostnadseffektivt sätt, samtidigt som de positiva effekterna av genomförandet tillvaratas har Myndigheten för digital förvaltning (Digg) i sitt analysarbete identifierat flera viktiga områden för ett lyckat införande av SDG förordningen. Detta dokument är en redovisning av regeringsuppdrag att ta fram en genomförandeplan för införandet.
Införandet av det tekniska systemet för bevisutbyte är försenat då alla akter för den tillkommande regleringen på EU-nivå inte är beslutade. Det innebär att det fortfarande inte är klarlagt exakt vilka krav som gäller för utveckling av det tekniska systemet. I arbetet med genomförandeplanen har därför antaganden gjorts. Det förberedande arbetet som påbörjats inom detta regeringsuppdrag och hos de aktörer som berörs behöver fortsätta genom flera olika aktiviteter.
Genom en utökad satsning på den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen, samlade bevistjänster och gemensamma digitala tjänster för användare skapas förutsättningar för ett kostnadseffektivt genomförande i Sverige. I genomförandeplanen föreslås ett antal områden ut där en ökad utveckling och användning av förvaltningsgemensamma byggblock och grunddatadomäner samt ytterligare utredande och utvecklande insatser.
Behov av nationell samordning och stöd bedöms vara omfattande för att kunna införa SDG-förordningen. Myndigheter som omfattas efterfrågar stöd under genomförandeperioden och tiden därefter när det tekniska systemet för bevisutbyte är driftsatt och förvaltas. För detta arbete föreslås en förstärkning av den nationella samordningen för att kunna möta behoven.
Det finns redan idag en grundstruktur för arbete inom nationell samordning och arbetet med den förvaltningsgemensamma infrastrukturen vilket ger goda förutsättningar att tillhandahålla nationell organisering av utveckling och införande samt framtida drift, förvaltning och vidareutveckling för de förvaltningsgemensamma delarna av systemet. Befintliga strukturer behöver utökas för att klara tillkommande behov.
Digg ser också fortsatt behov av analys av de förfaranden som omfattas i syfte att identifiera myndigheter, kommuner och andra organ som konsumerar och producerar bevis. Detta arbete bör ske i samarbete med EU-kommissionen och andra medlemsländer för att säkra likartad tolkning.
Bevisutbytet genom det tekniska systemet väcker också flera juridiska problemställningar som behöver hanteras i svensk rätt, både förvaltningsgemensamt och myndighetsspecifik. Därför behöver utredning av rättsliga frågor och rättsutveckling ske under genomförandet.
Riskerna med införandet av det tekniska systemet har analyserats. Risk att inte hinna med införandet i tid samt att det finns resurskonflikter med andra utvecklingsaktiviteter är överhängande. Vidare behöver risk för välfärdsbrottslighet hanteras samt hantering av personuppgifter i det tekniska systemet säkras.
Kostnadsanalysen visar vilken besparing som kan uppnås vid samordnad utveckling av gemensamma digitala tjänster samt vid användning av förvaltningsgemensam infrastruktur. Bland annat antas kostnaden bli en tiondel av den totala genomförandekostnaden om rekommenderade satsningar genomförs. Kostnaderna behöver dock fortsatt analyseras i takt med att mer kunskap erhålls gällande vilka bevis som behöver utbytas samt vilka förfaranden som berörs.
Rapport
Genomförandeplan för införandet av bevisutbyte enligt engångsprincipen (pdf) Pdf, 536.7 kB.
Bilagor
- Bilaga 1, Utvalda resultat från enkätundersökning från myndigheter rörande det tekniska systemet (pdf) Pdf, 283.9 kB.
- Bilaga 2, Analys och förslag på gemensamma lösningar (pdf) Pdf, 948.2 kB.
- Bilaga 3, Juridiska problemställningar (pdf) Pdf, 239.4 kB.
I samband med antagandet av genomförandeförordningen för det tekniska systemet för bevisutbyte har en annan lösning för förhandsgranskning tagits fram som påverkar den juridiska analysen. Observera att de juridiska resonemang i Bilaga 3 bygger på gamla omständigheter.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Publicerad: