Digital hantering av betyg kräver ändring i skollagen
I Sverige utfärdas årligen cirka 2,5 miljoner betyg. Enligt nuvarande regler måste de undertecknas manuellt av rektorer eller lärare, vilket innebär en tidskrävande och administrativt betungande process. Genom att skapa förutsättningar för digital betygshantering med elektroniska underskrifter kan både tid och resurser sparas.
Digg har sedan mars 2022 arbetat med att stödja regeringens arbete för att digitalisera välfärden. Syftet med uppdraget, kallat Välfärdsuppdraget, är att identifiera rättsliga hinder för digitalisering och föreslå åtgärder för att lösa dessa.
- När vi arbetade med kartläggningen av hinder lyfte representanter för skolväsendet upp att möjligheten till elektroniska underskrifter av betygsdokument skulle vara angeläget att utreda vidare. Därför gick vi vidare och började utreda vilka rättsliga förändringar som skulle behövas för att tillåta elektroniska underskrifter av betygsdokument, säger Ingrid Brännare, jurist på Digg.
Digg föreslår lagändringar för elektroniska underskrifter av betyg
I slutredovisningen av Välfärdsuppdraget konstaterar Digg att ändringar i skollagen är nödvändiga för att möjliggöra elektroniska underskrifter av betyg. Myndigheten pekar på faktorer som måste beaktas innan ett eventuellt genomförande. Digg föreslår även att Skolverket får ett uppdrag att bland annat utreda val av underskriftstyp och utformningen av digitala betygsdokument.
Manuell underteckning av betyg är tidskrävande
Skolväsendet är en administrativt belastad sektor och processen med att skriva ut, skriva under och distribuera betygsdokument är en omfattande och tidskrävande arbetsuppgift. I olika sammanhang har det framförts att cirka 2 500 000 betygsdokument utfärdas årligen. En övergång till en digital betygshantering kan minska den administrativa bördan och bidra till en säkrare betygshanteringsprocess. Det skulle också förbättra och underlätta elevens tillgång och hantering av betygsdokument.
Fakta om uppdraget
Digg fick i mars 2022 i uppdrag att stödja regeringens arbete med att förbättra möjligheterna att digitalisera välfärden. Uppdraget är att ge förslag på regeländringar som ska göra det möjligt att fortsätta digitaliseringen av verksamheter inom skolan, hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Digg slutredovisade uppdraget den 28 november 2024. I slutrapporten redovisar myndigheten vilka rättsliga hinder det finns för en övergång till elektroniska underskrifter av betygsdokument i skolväsendet samt vilka författningsförändringar som skulle krävas för att möjliggöra sådana underskrifter. Digg beskriver även potentiella konsekvenser av att tillåta elektroniska underskrifter och vilka faktorer som måste beaktas och vara på plats inför ett eventuellt genomförande.
I arbetat med utredningen har Digg informerat om och inhämtat synpunkter och kunskap genom en rad olika aktiviteter. Till exempel har Digg haft en referensgrupp bestående av Friskolornas Riksförbund (numera Almega utbildning), Skolverket och Sveriges kommuner och regioner till sin hjälp. Digg har också inhämtat synpunkter från andra myndigheter såsom Riksarkivet och privata leverantörer.
Dokument och länkar
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Publicerad: