EU-kommissionens inre marknadsstrategin (COM(2025)
500 slutlig)

Myndigheten för digital förvaltning (Digg), som har i uppdrag att samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig, lämnar följande synpunkter.

Diarienummer: UD2025/08837

Sammanfattning

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) välkomnar strategins fokus på digitalisering som en förutsättning för en mer integrerad och konkurrenskraftig inre marknad.

Digg anser dock att det krävs tidiga analyser av tekniska, juridiska och organisatoriska konsekvenser för att kunna anpassa nationella system, såsom Ena – Sveriges digitala infrastruktur, i takt med EU:s regelutveckling. Strategin bör följas av en tydlig plan för implementeringsstöd och dialog mellan kommissionen och medlemsstaternas digitaliseringsmyndigheter.

Avgränsning av remissvaret

Digg lämnar synpunkter enbart på kapitel 4 – Digitalisering av den inre marknaden. Övriga delar av strategin kommenteras inte.

Digitalisering av den inre marknaden

Digg tillstyrker huvuddelen av förslagen i kapitel 4, särskilt satsningar på:

  • övergång till databaserade processer och automatiserat informationsutbyte,
  • digitala identitetslösningar, produktpass och företagsplånbok,
    förstärkt interoperabilitet och tydligare standardisering.

Informationsutbyte och dataanvändning

Digg instämmer i att EU behöver ett paradigmskifte från en dokumentbaserad till en databaserad inre marknad och betonar vikten av att information ska kunna utbytas mellan myndigheter som strukturerad data. Att så kan ske är en förutsättning för datadriven offentlig förvaltning. Digg välkomnar ambitionen att utforma framtida författningskrav så att de förutsätter interoperabilitet och datadrivenhet som ett sätt att påskynda digitaliseringen och effektiviseringen av både svensk och europeisk förvaltning.

Digg instämmer även i bilden av ineffektivt datautbyte inom upphandlingsområdet och hänvisar till rapporten Uppdrag att ansvara för genomförandet av Open Data Charters stadga, där Digg bland annat har föreslagit införandet av en öppen och fritt tillgänglig nationell annonsplattform för upphandlingsannonser samt en utredning om en interoperabel standard för upphandlingsannonser.

Digitala identitetslösningar för företag och privatpersoner

Digg välkomnar EU-kommissionens tydlighet i att införandet av EU:s ramverk för digital identitet, och särskilt den digitala identitetsplånboken, är grundläggande för att medborgarnas digitala interaktion över gränserna inom EU kan utföras på ett säkert sätt. Det kommande förslaget om en digital identitetsplånbok för juridiska personer kommer ha motsvarande värde för näringslivet och väsentligen underlätta bland annat i företagens kontakter med det offentliga.

Den gemensamma digitala ingången

Utifrån det uppdrag Digg förväntas få kring Single Digital Gateway (SDG) välkomnar vi förslaget om förenklad anslutning till informationssystemet för den inre marknaden (IMI).

Det digitala produktpasset

Digg ser positivt på förslaget att utöka användningen av det digitala produktpasset som en central digital behållare för produktrelaterad information. Utifrån Diggs nuvarande uppdrag inom digital infrastruktur, interoperabilitet och digitala bevislösningar vill vi understryka vikten av att produktpassets tekniska genomförande harmoniseras med befintliga initiativ som eIDAS 2.0, bevisutbyte inom Single Digital Gateway och den nationella digitala infrastrukturen Ena.

Detta yttrande har beslutats av generaldirektör Anna Eriksson. I den slutliga handläggningen har också rättschef Linn Kempe samt enhetschef Thorgren Helene deltagit. Föredragande har varit analytiker Theodor Andersson.

Anna Eriksson

 

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Publicerad: