Nu lanseras Mina ombud – tjänsten för digitala fullmakter

I dag lanserar Bolagsverket Mina ombud, en tjänst för digitala fullmakter som ska förenkla vardagen för människor i hela Sverige.
– Nu hoppas vi att många kommuner, regioner och myndigheter vill vara med på resan, säger Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket.

Tjänsten Mina ombud gör det möjligt för en person att företräda någon annan i en digital tjänst med hjälp av en digital fullmakt. Företagare kommer alltså att kunna dela ut digitala fullmakter som gäller hos de myndigheter, regioner och kommuner som har anslutit sig till tjänsten.

– Nu är vi på gång och Karlskrona kommun blir först ut i landet att ansluta sig skarpt vilket är jätteroligt. Nu hoppas vi att fler inom offentlig sektor vill haka på, säger Michelle Ludovici, verksamhetsutvecklare på maskin till maskintjänster på Bolagsverket.

Den digitala tjänsten Mina ombud har tagits fram inom Ena – Sveriges digitala infrastruktur, där DIGG leder arbetet. Utifrån användarbehov tar Ena fram digitala lösningar för att etablera en gemensam digital infrastruktur för den offentliga förvaltningen.

– Det är glädjande att samarbetet inom Ena bidragit till att tjänsten Mina ombud nu lanseras. Bolagsverket har gjort ett fantastiskt arbete med att få fram tjänsten i samarbete med många. Mina ombud är ett bra stöd för myndigheter, regioner, kommuner, företag och medborgare, säger Viktoria Hagelstedt, tillförordnad leveransområdeschef för digital utveckling på Myndigheten för digital förvaltning, DIGG.

En värdefull tjänst

Alla inom offentlig sektor har nu möjlighet att ansluta sig till den nationella ombudstjänsten som ska förenkla vardagen för människor i hela Sverige. De digitala fullmakterna kommer att kunna användas i hela samhället, bland annat inom vård och omsorg, utbildningssektorn och för företag och privatpersoner.

– Med Mina ombud behöver man inga manuella kontroller av fullmakter vilket gör att man slipper mänskliga misstag och kan spara både tid och pengar, säger Michelle Ludovici.

Det kan exempelvis handla om en revisor som vill deklarera företagsuppgifter hos Skatteverket åt sina företagskunder eller ett ombud som vill ansöka om serveringstillstånd åt en restaurang i en kommun. Behovet kan också vara ännu större hos privatpersoner, där man kanske vill hjälpa en närstående med att ansöka om bidrag eller hjälpa en granne med att ansöka om ett tillstånd.

– Allt kan skötas oavsett var man befinner sig, man slipper ledtider och det är en säkrare process än med pappersfullmakter, säger Michelle Ludovici.

Förenklar för många människor

Det är den växande digitaliseringen som gjort att fler personer behöver ta hjälp av någon annan i en digital tjänst. Därför har Bolagsverket utvecklat den här tjänsten för att fortsätta jobba mot målet om en nationell gemensam infrastruktur, där DIGG, har hjälpt till med stöd och rådgivning i viktiga frågor.

– Gemensamma digitala lösningar sparar tid och kraft och skapar bättre digital service, säger Viktoria Hagelstedt.

– Det har verkligen varit ett lösningsfokuserat samarbete. Att vi tillsammans med DIGG, Skatteverket och Karlskrona kommun nu gjort Mina ombud till verklighet kommer att göra det enklare för så många människor, säger Michelle Ludovici.

Lär dig mer

Ena - Sveriges digitala infrastruktur

Tjänsten Mina ombud (minaombud.se) Länk till annan webbplats.

Publicerad: