App som tillgängliggör skog och natur vinner Hack for Sweden
Helgen den 23-24 oktober avgjordes årets Hack for Sweden med huvudtema digital inkludering där fyra finalister tävlade om förstaplatsen. Laget Nivå 11 vann med appen för väl uppdaterad information om den skog och natur som finns där användaren befinner sig. Med AR-teknik visas information direkt i telefonens bildskärm och förstärker upplevelsen i skogen.
Fyra lag från olika håll, Learning Stripes, Nivå 11, OJJJ! och Älgarna, hade kvalificerat sig till helgens final. Alla bidrog med olika lösningsförslag inom fyra utmaningar med huvudtemat digital inkludering. Det som avgjorde var att Nivå 11 på ett bra sätt har samlat ihop den tekniska biten, men också att det var bra förpackat kommunikativt. De övriga tre lagen har också presenterat förslag som skulle kunna realiseras.
– Hack for Sweden är relevant och aktuellt med temat digital inkludering. Vinnarna och tävlingsbidragen sänker de digitala trösklarna och visar på stora möjligheter framåt på den digitala vägen. Det vinnande laget har på kort tid sett ett stort antal möjligheter som de har paketerat ihop och skapat en realiserbar lösning, säger Mats Snäll, chef för Digital utveckling på Digg.
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Skogsstyrelsen står som behovsägare till den utmaning som det vinnande laget var anmält till; Förstärkt natur med AR.
Ett brett samarbete med flera krafter från det offentliga
Medarrangörer vid sidan av Digg – Myndigheten för digital förvaltning – som driver initiativet är Arbetsförmedlingen, eHälsomyndigheten, Myndigheten för delaktighet (MFD), Region Skåne, Statistiska centralbyrån (SCB), Sveriges allmännytta, Trafikverket och Västra Götalandsregionen.
Länkar
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Publicerad: