Snart tar halva Sverige emot sin myndighetspost i en digital brevlåda

Svenskarna är i hög grad digitala. Över 4 500 000 privatpersoner och företag har nu valt en digital brevlåda för sin post från det offentliga. Det visar den senaste statistiken från Digg – Myndigheten för digital förvaltning som ansvarar för infrastrukturen för att skicka säker digital post från myndigheter, kommuner och regioner till privatpersoner och företag. Drivande är främst de årliga deklarationsutskicken som i år skickats till fler digitalt än på papper, enligt Skatteverkets pressmeddelande den 3 mars.

Över 4,3 miljoner (96 %) av de 4,5 miljoner digitala brevlådorna är privata. Flest brevlådor har 90-talisterna som står för över 1 miljon brevlådor. På andra plats återfinns 80-talisterna med drygt 990 000 användare. Därefter återfinns användare i en sluttande skala med stigande ålder ända ner till personer födda på 1900 - 1920-talet som står för ett 1 000-tal mottagare av digital post från det offentliga.

Fördelning mars 2021 av privata mottagare av digital post från det offentliga

Ett diagram visar att i mars hade 72% 90-talister, 68% 80-talister, 60% 70-talister, 52% 60-talister, 36% 50-talister, 17% 40-talister och 15% 00-talister en digital brevlåda.

Diagrammet visar att 72 % av 90-talisterna, 68 % av 80-talisterna och så vidare har valt en digital brevlåda för post från det offentliga. Källa: digg.se

Uppsving genom Skatteverkets deklarationsutskick

Digital post från myndigheterna har funnits som tjänst i 10 år. 2017 tog det rejäl fart då Skatteverket lockade med ”pengar till påsk” för att få befolkningen att ta emot sina deklarationer i en digital brevlåda och att deklarera digitalt. Sedan dess har antalet användare ökat i språng i samband med de större årliga myndighetsutskicken.

Över 50 miljoner digitala meddelanden från 170 myndigheter

År 2020 skickas över 52,7 miljoner meddelanden från närmare 170 myndigheter, kommuner och regioner ut den här vägen. Användaren väljer digital brevlåda. I dag finns fyra att välja bland: Digimail, eBoks, Kivra och den statliga brevlådan Min myndighetspost. Kivra är den ojämförligt största digitala brevlådan med nästan 4 miljoner privat- och företagsanvändare och hanterar, liksom Digimail och eBoks även post från privata aktörer i sin brevlåda.

En digital tjänst på tillväxt

Sedan 2019 förvaltas infrastrukturen för digital post från det offentliga samt statens digitala brevlåda Min myndighetspost av Digg, med stöd av Skatteverkets IT. Fler myndigheter, kommuner och regioner ansluter och fler meddelanden tillkommer löpande. Även fler tjänster inom infrastrukturen har utvecklats såsom ett tillägg till Microsoft Outlook där en handläggare i en ansluten myndighet själv kan skapa och skicka ett meddelande till en enskild mottagares digitala brevlåda.

Säkert och tryggt för individen och företaget

Fördelarna med att ta emot post från det offentliga digitalt istället för på papper är många. Posten skickas säkert och kan öppnas var som helst och när som helst av den som är behörig, med hjälp av en e-legitimation. Meddelandena är samlade på ett ställe, i den valda digitala brevlådan. Det gör att ingen annan kan komma åt den eller läsa den utan tillstånd.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Publicerad: