Så bidrar Ena-initiativet Mina ärenden till att förenkla för livsmedelsföretag
Sverige behöver öka den inhemska produktionen av livsmedel av flera skäl. Nya företag behöver startas upp men det är en snårig djungel av regler och instanser att ta sig igenom. Både Tillväxtverket och Livsmedelsverket har fått regeringsuppdrag för att hitta lösningar och där kan Mina ärenden med samlad ärendeåterkoppling bli en av pusselbitarna.

Tiderna förändras. Sveriges självförsörjningsgrad av livsmedel ligger idag omkring 50 procent och jämfört med början av 1990-talet var siffran på omkring 75 procent. Vi importerar alltså hälften av all mat vilket gör Sverige sårbart i händelse av handelshinder eller kris. Livsmedelsbranschen är med andra ord viktig för vår beredskap.
Bransch tungt belastad av regler
Det har identifierats att livsmedelskedjan är det område som är tyngst belastad av regler i Sverige och att som lantbrukare försöka navigera bland många myndigheter är både snårigt och tidskrävande. Det handlar om allmänna myndigheter som Skatteverket och Bolagsverket,
sektorsmyndigheter som Jordbruksverket, Livsmedelsverket och länsstyrelser. Därutöver certifieringsorgan och kontrollaktörer som SMAK och KRAV. Det är många som vill komma på besök och göra kontroller. Samma uppgifter behöver göras ofta, men det är svårt att veta när, hur och vad för den enskilde lantbrukaren.
Genom att förenkla vad som krävs för att starta och driva företag i branschen, hoppas Tillväxtverket att livsmedelsföretagen ska bli fler och mer produktiva.
– Tillväxtverket har ett tvådelat regeringsuppdrag inom ramen för den så kallade livsmedelsstrategin. Dels ska vi guida företag till vilka myndighetsregler som finns, dels ska vi realisera ärendeåterkoppling för några delar av livsmedelssektorn, säger Robert Kron som är projektledare för regeringsuppdraget och verksamhetsarkitekt på verksamt.se.
Livsmedelsföretagare prioriteras
Livsmedelsverket jobbar bland annat med kontroll av större företag inom livsmedelsindustrin såsom slakterier, äggproducenter och packerier, mejerier med flera. Uppgiften delas med kommunerna som generellt gör inspektioner hos mindre företag. Uppdraget Livsmedelsverket har är att se till att befolkningen får säker mat och säkert vatten både i vardag och kris. De har också fått ett prioriterat regeringsuppdrag om beredskap.
– Vi vill förenkla kommunikationen gentemot livsmedelsföretagare eftersom vi tror att vi kan göra störst nytta här. De har exempelvis svårt att veta vem som är kontrollmyndighet, är det kommunen eller Livsmedelsverket? Bara det är ett förvirringsmoment, säger Debra Mann, Enterprise-utvecklare på Livsmedelsverket.
Standard för samlad ärendeåterkoppling bidrar till överblick
Mina ärenden är en standard för samlad ärendeåterkoppling som gör det enklare för privatpersoner och företag att få en översikt över sina ärenden. Den bygger på att en person som har ett ärende både kan se var i ärendet den befinner sig och vem som är ansvarig för nästa steg. Förhoppningen är att många offentliga aktörer kommer att använda standarden. Det skulle inte bara underlätta igenkänning för användaren, utan också göra det möjligt att samla ihop ärendeåterkoppling från olika aktörer.
Det finns hopp om framtiden för lantbrukare med att få bättre koll och effektivare hantering av myndighetskontakter.
– Att just få helhetsbilden för företagare på en plats är den stora nyttan med Mina ärenden. Att slippa gå in på några kommuner, några länsstyrelser, ett antal myndigheter och försöka få en samlad uppfattning av allting. Det är väldigt jobbigt, säger Robert Kron.
Livsmedelsverket förenklar
Livsmedelsverket saknar idag en samlad e-tjänsteplattform men har stora planer framåt.
– Vi kommer använda standarden Mina ärenden i uppbyggnaden av Mina sidor under 2025. Där vill vi ge företagarna en landningssida för alla ärenden hos oss. De kan till exempel behöva ett godkännande för att starta eller ändra i en anläggning, godkännandestatus, få exportintyg,
säger Debra Mann och fortsätter:
– Det första vi ska ta reda på nu är vilka kundhändelser som företagarna efterfrågar. På sikt ska vi vidareförmedla intressanta kundhändelser till verksamt.se, så att de kan presenteras i olika sammanhang mot företagare där. Vårt mål är att få företagare att interagera mer med oss.
Byggblocken peppar och ger energi
– Livsmedelsverket har en mindre it-avdelning med 40-tal anställda plus konsulter. Enainitiativen är viktiga, men också de som jobbar med byggblocken. De hjälper till med tankearbetet, drar ihop oss för att dela information, och kommer med idéer och peppar lite. Vi har också fått praktisk hjälp från de som sitter på Skatteverket med att genomföra workshop kring kundhändelser och få praktiska råd. Jag efterlyser en sammanställd vy över byggblocken för att få överblick av alla delar. Det vore toppen att få ett bollplank för helheten, säger Debra Mann.
Om Mina ärenden
Mina ärenden har tagit fram en standard för samlad ärendeåterkoppling från offentliga aktörer till privatpersoner och företag. Mina ärenden drivs av Skatteverket på uppdrag av Digg, och är en del av Ena – Sveriges digitala infrastruktur
Läs mer om Standard för samlad ärendeåterkoppling
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Publicerad: