Gemensam digital ingång

Digg ska undersöka hur en gemensam digital ingång för medborgare och företag kan etableras för att skapa en mer sammanhållen förvaltning.

Myndigheten ska analysera och beskriva möjligheter och utmaningar kopplade till att etablera en gemensam digital ingång för medborgare och företag för att skapa en mer sammanhållen offentlig förvaltning med användarvänliga digitala tjänster.

Uppdraget ska genomföras i enlighet med regeringens digitaliseringsstrategi (Fi2025/01181).

Vid genomförandet av uppdraget ska myndigheten särskilt beakta hur den digitala identitetsplånboken kan användas för att främja utvecklingen av användarcentrerade säkra och effektiva digitala tjänster i samband med kontakter med den offentliga förvaltningen.

Myndigheten ska också i de delar det bedöms relevant inhämta synpunkter från andra berörda statliga myndigheter, kommuner och regioner samt vid behov även av andra berörda aktörer, bl.a. i syfte att identifiera möjligheter och utmaningar kopplade till att etablera en gemensam digital ingång.

Viktiga datum

Uppdraget ska senast den 1 april 2026 redovisas till Regeringskansliet (Finansdepartementet).

Dokument och länkar

Regleringsbrev för Myndigheten för digital förvaltning 2025 (esv.se) Länk till annan webbplats.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Publicerad: