Post- och telestyrelsens, PTS, förslag till föreskrifter om produkter och tjänsters tillgänglighet samt när ett tillgänglighetskrav inte ska gälla på grund av att det medför en oproportionerligt stor börda

Myndigheten för digital förvaltning (Digg), som har i uppdrag att samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig och som också har i uppdrag att dels främja dels utöva tillsyn rörande tillgänglighet till digital offentlig service, lämnar följande synpunkter.

Sammanfattning

Digg givits möjlighet att yttra sig över förslag till föreskrifter

  • om vissa produkters tillgänglighet
  • om vissa tjänsters tillgänglighet, samt
  • om kriterier för bedömningen av om ett tillgänglighetskrav inte ska gälla på grund av att det medför en oproportionerligt stor börda, samt över
  • en tillhörande konsekvensanalys.


Digg yttrar sig endast över förslaget till Post- och telestyrelsens föreskrifter om kriterier för bedömningen av om ett tillgänglighetskrav inte ska gälla på grund av att det medför en oproportionerligt stor börda. Föreskrifterna tar sina utgångspunkter i lagen (2023:254) samt förordningen (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, LPTT respektive FPTT.

Synpunkter

  • I föreskriftförslagets 1 § anges att föreskrifterna ”innehåller bestämmelser om kriterier för en ekonomisk aktörs bedömning av om ett tillgänglighetskrav inte ska gälla på grund av att det medför en oproportionerligt stor börda enligt 7 § lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och 8 § förordningen (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.”.

    7 § LPTT lyder i sin helhet:
    ”7 § Ett tillgänglighetskrav gäller inte om kravet
    1. innebär en större förändring av en produkts eller en tjänsts grundläggande karaktär, eller
    2. medför en oproportionerligt stor börda för den berörda ekonomiska aktören.”

    Eftersom det aktuella föreskriftsförslaget inte omfattar förslag till regleringar om större förändring av en produkts eller en tjänsts grundläggande karaktär, så kan PTS överväga om hänvisningen i föreskriftsförslagets 1 § kan bli mer precis och hänvisa till 7 § punkt 2 i LPTT. Digg noterar dock också att 8 § FPTT innehåller just en sådan hänvisning och att föreskrifterna kompletterar 8 § FPTT varför PTS kanske tycker att föreskrifterna, via 8 § FPTT, gör den hänvisning som Digg nu föreslår.

  • 3 § punkten 5 i föreskriftsförslaget lyder: ”Kostnader för inläsning av lagstiftningen om tillgänglighet.”. Digg uppfattar att de resterande punkterna 1 – 4 i föreskriftsförslagets 3 § i princip ordagrant återger bilaga VI 1a i) – iv) och 3a i) – iv) i tillgänglighetsdirektivet. De sista punkterna, 1a v) och 3a v) i bilaga VI till tillgänglighetsdirektivet lyder ”v) Engångskostnader för att förstå lagstiftningen om tillgänglighet.”. 3 § punkten 5 i föreskriftsförslaget ska motsvara dessa punkter 1a v) och 3a v).

    Såvitt Digg kan se förklaras inte den språkliga skillnaden mellan punkterna i konsekvensanalysen. Digg föreslår att föreskriftsförslagets 3 § punkt 5 formuleras om på ett sätt som ansluter närmre till formuleringen i punkterna, 1a v) och 3a v) i bilaga VI till tillgänglighetsdirektivet. Skälet bakom Diggs förslag är att den nu föreslagna formuleringen kan uppfattas som något bredare vad avser kostnader än ”engångskostnader” som anges i bilagan till direktivet. Dessutom anser Digg att förståelse för lagstiftning erhålls genom fler åtgärder än endast inläsning, som t.ex. tolkning genom diskussion om lagstiftningen.

Detta yttrande har beslutats av generaldirektör Anna Eriksson. I den slutliga handläggningen har också jurist Lars Söderberg, tillgänglighetsexpert David Jakobsson, rättschef Linn Kempe och avdelningschef tillika ställföreträdande generaldirektör Chanett Edlund deltagit. Föredragande har varit jurist Lars Söderberg.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Publicerad: