Välkomna till höstens frågestunder om SDG-förordningen

I höst fortsätter vi med de uppskattade digitala frågestunderna om SDG-förordningen och första tillfället är fredag den 27 september klockan 10:00-10:45. Här har vi löpande dialog kring hur ni som behöriga myndigheter behöver agera för att uppfylla förordningen och hur ni kan förbereda er inför anslutning till det tekniska systemet för bevisutbyte 2025.

Frågestunderna riktar sig till aktörer som jobbar med införandet av SDG och som deltagare ställer du fritt frågor via tal eller chatt. Det är också ett forum där vi som nationella samordnare får inblick i era utmaningar.

Under hösten kommer vi bland annat att prata om anslutning till det tekniska systemet och anpassning av förfaranden till helt online och icke-diskriminerande.

Start fredag 27 september

Vi startar höstens omgång av frågestunder fredag den 27 september kl 10:00-10:45 och fortsätter därefter varannan fredag samma tid till och med fredagen den 6 december.

Frågestunderna sker digitalt via verktyget SAFOS. I samarbetsrummet för SDG hittar du mer information om respektive frågestund under funktionen Kalenderhändelser. Där finns också länken till SAFOS-mötet.

Har du inte tillgång till samarbetsrummet? Kontakta oss via sdg@digg.se så hjälper vi dig.

De aktörer som omfattas av SDG-förordningen kallas behöriga myndigheter. En behörig myndighet kan vara en statlig myndighet, kommun, region, kommun- och regionägda företag eller privat aktör.

Det finns inte något uttryckligt krav på exempelvis offentlig finansiering för att omfattas av förordningen. Det som är avgörande är om aktören har specifikt ansvar för information, förfaranden eller hjälp- och problemlösningstjänster som omfattas av förordningen (SDG-förordningen artikel 3.4). Aktören kan ha inrättats på nationell, regional eller lokal nivå.

Vilken information och vilka förfaranden och hjälp- och problemlösningstjänster som omfattas framgår av bilaga I-III till SDG-förordningen.

För att veta om ni ska ansluta behöver ni börja med att analysera om ni behöver utbyta bevis via det tekniska systemet för gränsöverskridande bevisutbyte. Stöd och vägledning för den analysen hittar ni på följande webbsidor:

Betatesta nu – vi siktar på produktion under 2025

Sedan hösten 2023 är behöriga myndigheter välkomna att betatesta det tekniska systemet. Kontakta oss på sdg@digg.se för mer information.

Utifrån den nu kända tidsaspekten siktar vi på att gå i produktion med det tekniska systemet för bevisutbyte under andra delen av 2025.

Pågående regeringsuppdrag kopplat till det tekniska systemet

Digg har nu ett pågående i uppdrag av Finansdepartementet att analysera och lämna förslag på åtgärder som behöver vidtas med anledning av den svenska anslutningen till EU:s tekniska system för gränsöverskridande utbyte av bevis. Digg ska också analysera och redovisa vilka kostnader som kan uppstå för den tekniska anslutningen i Sverige, utifrån principen att förvaltningsgemensamma lösningar bör nyttjas i så stor utsträckning som möjligt, samt lämna förslag på finansiering.

Digg ska redovisa uppdraget till Finansdepartementet senast den 31 oktober 2024.

Läs mer

Digg är nationell samordnare

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har utsetts till nationell samordnare för Sverige. Det betyder att vi är en ingång för frågor gentemot EU-kommissionen och samordnar det nationella arbetet med de aktörer som berörs av SDG-förordningen.

Läs mer

För att få tillgång till samarbetsrummet mejlar du sdg@digg.se och begär att få åtkomst till samarbetsrummet för SDG.


Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Publicerad: