Till innehållet
  1. Start
  2. Om oss
  3. Nyheter
  4. Stort genomslag för digitala brevlådor till följd av covidbeviset

Stort genomslag för digitala brevlådor till följd av covidbeviset

Det här året blir ett rekordår sett till nya mottagare av myndighetspost i en digital brevlåda. Snart tar 5 miljoner - över halva Sveriges vuxna befolkning, emot sin post från myndigheterna digitalt.
Oj, något gick fel
Anna Ågren

– De årliga deklarationskampanjerna och det nu nedladdningsbara covidbeviset har varit starkt bidragande till den ökande användningen, säger Anna Ågren, leveransledare för Digital post på DIGG.

I år har antalet privatpersoner som skaffat sig en digital brevlåda ökat med över 600 000. Nästan hälften av den ökningen, 300 000 har skett under sommaren.

Flest digitala brevlådor finns bland de yngre målgrupperna, men i och med öppnande av e-tjänsten covidbevis har andelen över 50 år ökat betydligt bland de som valt att skaffa sig en digital brevlåda.

Hälften av de offentliga skickar nu digitalt

Idag skickar 187 offentliga avsändare digital post till privatpersoner och företag. En av de som ligger i framkant är Region Östergötland som under våren bland annat skickat bokningstider för vaccinationer, läkarbesök och andra meddelanden till östgötarnas digitala brevlådor. Det är 57 myndigheter, 110 kommuner, 8 kommunförbund och 12 regioner som nu är anslutna som användare i infrastrukturen.

– Hälften av de offentliga skickar nu sin post digitalt via den här infrastrukturen. Nu är det hög tid att även övriga myndigheter, kommuner och regioner går med och bidrar till den digitala samhällsservicen, fortsätter Anna Ågren.

Användaren väljer brevlåda och vilka som får skicka post digitalt

För att få digital post från myndigheterna behöver man skaffa sig en digital brevlåda och i den tacka ja till tjänsten Mina meddelanden. Digimail, eBoks, Kivra och den statliga brevlådan Min myndighetspost är de fyra brevlådor man kan välja bland. Vill man välja bort digital post från en specifik avsändare markerar man det i tjänsten. Då kommer posten från den avsändaren på paper istället för digitalt.

– Att välja en digital brevlåda är det säkraste alternativet en mottagare kan välja för sin post från det offentliga. I samma stund som posten går iväg, visas den i den digitala brevlådan. För att logga in och läsa krävs e-legitimation. Det gör att ingen obehörig kan öppna posten utan din vetskap. Med digital myndighetspost sparar vi även på skattepengar, som då de kan användas till annat än till papper, porto och distribution. Det bidrar till ökad hållbarhet både för samhället och miljön, avslutar Anna Ågren.

Lär dig mer

Publicerad
22 september 2021