Stöd till kommuner

En del av den kommunala verksamheten omfattas av SDG-förordningen. Här samlar vi information och stöd till kommuner i arbetet för att uppfylla förordningen.

Är SDG-förordningen ny för dig? Vill du veta grunderna?

De aktörer som omfattas av SDG-förordningen kallas behöriga myndigheter. En behörig myndighet kan vara en statlig myndighet, kommun, region, kommun- och regionägda företag eller privat aktör.

Det finns inte något uttryckligt krav på exempelvis offentlig finansiering för att omfattas av förordningen. Det som är avgörande är om aktören har specifikt ansvar för information, förfaranden eller hjälp- och problemlösningstjänster som omfattas av förordningen (SDG-förordningen artikel 3.4). Aktören kan ha inrättats på nationell, regional eller lokal nivå.

Vilken information och vilka förfaranden och hjälp- och problemlösningstjänster som omfattas framgår av bilaga I-III till SDG-förordningen.

Samarbete för att underlätta införandet av SDG för kommuner

Kommuner anses vara en behörig myndighet enligt definitionen i förordningen. Digg har tillsammans med Sveriges regioner och kommuner (SKR) startat en arbetsgrupp av kommuner som arbetar för att underlätta införandet av SDG för kommuner i Sverige.

Ansvar

Enligt nationell lagstiftning som kompletterar SDG-förordningen är de som omfattas av SDG-förordningen ansvariga för att tillgängliggöra och anpassa information och förfaranden som faller inom de områden som omfattas.

Kommuner kommer troligtvis även att behöva utbyta bevis som omfattas av artikel 14 i SDG-förordningen.

Lag (2022:126) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om en gemensam digital ingång (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.

Prioritet och angreppssätt

Digg och SKR har tagit fram en plan för att underlätta införandet av SDG i kommunerna. Planen är att arbeta enligt följande prioritetsordning:

  1. Analysera hur kommunen omfattas och anmäl kommunen till Diggs förteckning, Kommuner.
  2. Arbeta med webbsidor som innehåller information.
  3. Arbeta med och anpassa förfaranden.
  4. Arbeta med bevisutbyte.

Vi förbättrar för användarna!

Genom att arbeta med SDG-förordningen följer kommunen inte bara lagstiftning, ni bidrar även till utvecklingen av EU:s inre marknad. Arbetet som uppstår till följd av SDG leder ofta till verksamhetsutveckling som även gynnar de svenska användarna.

Övriga medlemsstater arbetar i sin tur med att t.ex. svenska privatpersoner och företagare enklare ska kunna utföra ärenden i deras land, Sverige behöver också bidra.

Läs mer på sidan EU:s inre marknad - Consilium (europa.eu) Länk till annan webbplats.

Steg 1: Analysera hur verksamheten omfattas

Varje kommun ansvarar själva för att analysera vilka delar av kommunens verksamheter som omfattas av SDG-förordningen. Digg har tillsammans med Sveriges regioner och kommuner (SKR) startat en arbetsgrupp av kommuner som arbetar för att underlätta införandet av SDG för kommuner i Sverige. Arbetsgruppen ska bland annat ta fram underlag som andra kommuner kan utgå ifrån när de gör sin respektive bedömning.

Det finns även övergripande stöd till analysen på sidan Uppfyll SDG-förordningen

Utgå ifrån en annan kommuns analys

Söderhamns kommun har gjort ett gediget arbete med en juridisk bedömning avseende hur Söderhamns kommun omfattas av SDG-förordningen.

Övriga kommuner i arbetsgruppen tittar just nu på om den bedömningen kan stämma överens med hur deras verksamhet träffas av förordningen med förhoppningen om att Sveriges kommuner kan utgå från Söderhamns bedömning.

Steg 2: Anmäl kommunen till förteckningen

Skicka resultatet av steg 1 till Digg, antigen via mejl eller via webbformulär på vår webbplats. Ange inom vilka områden kommunen har information och förfaranden enligt SDG-förordningens bilaga I och II.

Att finnas med i förteckningen innebär inte något utökat krav eller ansvar. Genom att finnas förteckning bidrar ni till Sveriges arbete med att underlätta för privatpersoner och företagare inom EU när dessa utför ärenden över landsgränserna. Det leder i sin tur att vi tillsammans kan uppfylla kraven enligt SDG-förordningen som är en europeisk lagstiftning Sverige är skyldig att efterleva.

Läs mer

Steg 3: Anpassa webbsidor med information

Information som omfattas av SDG-förordningen ska uppfylla vissa krav. Det gäller både:

  • Information om rättigheter, skyldigheter och regler samt
  • information om vilka förfaranden ni har samt hur dessa fungerar.

Ett tips är att börja arbeta med information om rättigheter, skyldigheter och regler enligt bilaga I.

Läs mer

Webbsidor med information om förfaranden prioriteras 2025

Arbetsgruppen prioriterar arbetet med förfaranden under 2025. Ytterligare stöd och vägledning för webbsidor som har information om ett förfaranden kommer att tas fram då.

Steg 4: Registrera kommunens webbplats i länkregistret

När webbsidorna är anpassade enligt steg 3 och har bland annat SDG-metataggar, logotyp, informationen är på engelska och möjlighet till återkoppling finns så behöver varje kommun registrera deras webbplats i länkregistret för webbplatsen Your Europe (youreurope.eu) Länk till annan webbplats..

Your Europe är den gemensamma digitala ingången till Europa där användaren på ett samlat ställe ska kunna hitta information och förfaranden.

Digg tar just nu fram stödmaterial för hur ni registrerar er webbplats.

Steg 5: Anpassa förfaranden

Läs mer om anpassningar på sidan Anpassa förfarandet och följ kraven

En viktig del är att ansluta till eIDAS och efterleva eIDAS-förordningen. Om ni inte har anslutit till eIDAS behöver ni göra det. Läs mer om eIDAS och hur ni ansluter på sidan Erbjud inloggning med utländsk e-legitimation (eIDAS)

Förfaranden prioriteras av arbetsgruppen under 2025

Arbetsgruppen prioriterar arbetet med att anpassa förfaranden under 2025. Ytterligare stöd och vägledning kommer att tas fram då.

Steg 6: Arbeta för att kunna utbyta bevis

Behöver kommuner hämta bevis?

Sannolikt kommer kommuner ha förfaranden där bevisutbyte ska erbjudas via det tekniska systemet för bevisutbyte. Bevisutbyte kan t ex bli aktuell för förfaranden som omfattas av bilaga II – J starta företag och bedriva affärsverksamhet. Det kommer inte vara aktuellt att utbyta bevis inom förfaranden som omfattas av bilaga I.

Läs mer på sidan Behov av att hämta bevis

Behöver kommuner lämna bevis?

Det finns förmodligen flertalet bevis som kommuner tillhandahåller och som kommuner behöver lämna till behörig myndighet i annan medlemsstat. Det bevis som hittills har identifierats att de tillhandahålls av kommuner är gymnasiebetyg. Målsättningen är att gymnasiebetyg framöver ska kunna hämtas från en central källa.

Förstudie Beda

Universitets- och högskolerådet (UHR) har genomfört en förstudie kring nationella betygsdatabasen Beda och dess användning för att uppnå ett kostnadseffektivt genomförande av SDG-förordningens krav. Förstudien har kartlagt vilka aktiviteter som krävs och vilka hinder som står i vägen för att Beda ska kunna utvecklas till en nationell betygsdatabas som tillhandahåller de gymnasiebevis som kan behöva utbytas via det tekniska systemet för bevisutbyte.

Förstudien har presenterats för Regeringskansliet men har än så länge inte föranlett något uppdrag.

Bevisutbyte prioriteras av arbetsgruppen under 2025

Arbetsgruppen prioriterar arbetet med bevisutbyte under 2025. Ytterligare stöd och vägledning kommer att tas fram då.

Frågor och svar

För ett kostnadseffektivt införande av SDG-förordningen inom kommunal sektor ser Digg nyttan av centrala lösningar. Diggs rekommendation är att det tas fram gemensamma lösningar för kommunal sektor för att undvika att varje kommun själv måste bygga egna lösningar för att kunna efterleva SDG-förordningen.

Som ett led i det arbetet har Tillväxtverket, Sveriges regioner och kommuner (SKR) samt några sektorsmyndigheter och kommuner arbetat fram en förstudie till genomförandet av SDG-förordningen. Rapporten som publicerats av Tillväxtverket hittar du här: Förstudie om centrala digitala tjänster för kommunala förfaranden inom SDG (pdf) Länk till annan webbplats.

Förstudien har presenterats för Regeringskansliet men har än så länge inte föranlett något uppdrag om gemensamma digitala tjänster.

Det har genomförts ett arbete för att anpassa informationssidor om kommunala förfaranden inom delen som rör starta och driva affärsverksamhet enligt SDG-förordningen.

Informationen är inte tillräckligt omfattande för att uppfylla samtliga krav i SDG-förordningen men ger en överblick över rättigheter, skyldigheter och regler. Det som saknas är specifik information om förfarandena, där kommuner har valt olika, såsom avgifter och handläggningstider.

Hjälpte denna information dig?

Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan

Senast uppdaterad: