Skicka in användaråterkoppling
Behöriga myndigheter ska ge användaren möjlighet till återkoppling för webbsidor som berörs av SDG-förordningen. Det gäller både för sidor som tillhandahåller information om rättigheter, skyldigheter och regler samt för sidor som ger information om förfaranden.
Gemensamt återkopplingsverktyg
Kommissionen erbjuder ett återkopplingsverktyg, så kallat Common feedback tool (CFB) för användare på unionens alla officiella språk. Behöriga myndigheter kan välja att använda kommissionens verktyg eller ett eget återkopplingsverktyg.
Specifika länkar för användaråterkoppling för information
Det är olika formulär som ska användas beroende på vad användaren ska kunna ge återkoppling på. Det är därför olika formulär på information, hjälp-och problemlösningstjänster och online förfaranden.
SDG Front-office tools specification Länk till annan webbplats.
Användaråterkoppling för förfaranden online
Ge lättåtkomlig åtkomst för användaren att lämna användaråterkoppling antingen efter att begäran har lämnats in eller om de väljer att inte lämna in en begäran.
Användaråterkoppling för hjälp-och problemlösningstjänster
Leverantörer av hjälp- och problemlösningstjänster ska säkerställa att användare av deras tjänster som kan nås med digitala medel får ett erbjudande att lämna återkoppling på den mottagna tjänsten som skickas antingen tillsammans med det slutliga svar som tillhandahålls av leverantören av hjälp- och problemlösningstjänsten, eller inom en kort tid därefter som inte överstiger tio arbetsdagar.
Funktioner i användaråterkopplingsverktyget
Den grundläggande återkopplingen, del 1 består av följande frågor:
1. Frågor om information på webbsidor • Hittade du vad du letade efter? (ömsesidigt uteslutande alternativ: JA/NEJ/DELVIS) [obligatoriskt fält] (*)
- Sätt betyg på denna sida (antal stjärnor: 1–5) [obligatoriskt fält]
- Hjälp oss att bli bättre (fritextruta) [frivilligt fält, dock obligatoriskt för hjälp- och problemlösningstjänsterna i bilaga III]
2. Frågor om förfaranden • Sätt betyg på hur enkelt det var att använda förfarandet (antal stjärnor: 1–5) [obligatoriskt fält]
- Hjälp oss att bli bättre (fritextruta) [frivilligt fält, dock obligatoriskt för hjälp- och problemlösningstjänsterna i bilaga III]
3. Frågor om hjälp- och problemlösningstjänster • Sätt betyg på den tillhandahållna tjänsten (antal stjärnor: 1–5) [obligatoriskt fält]
- Hjälp oss att bli bättre (fritextruta) [frivilligt fält, dock obligatoriskt för hjälp- och problemlösningstjänsterna i bilaga III]
Återkopplingsverktyget för användare för information och förfaranden kommer att utarbetas i två versioner, en med fritextrutan och en utan fritextrutan.
Vid användning av ett eget återkopplingsverktyg ska följande vara uppfyllt:
- Likvärdiga frågor och rating samt eventuellt fritextfält
- Länkar till del 2 med fördjupade frågor – om inte dessa också redan finns i ert eget verktyg.
Behöriga myndigheter som väljer att använda ett eget verktyg för användaråterkoppling ska säkerställa att följande krav uppfylls:
- Endast återkopplingen på frågor och betyg som motsvarar dem i det kommissionens återkopplingsverktyg för användare får överföras till det gemensamma dataregistret.
- Återkoppling i form av fritext överförs inte till det gemensamma dataregistret.
- Webbadresserna till de webbplatser från vilka återkoppling samlas in överförs tillsammans med återkopplingen till det gemensamma dataregistret.
- Överföringen ska se så snart som möjligt dock senast inom 5 arbetsdagar efter utgången av den aktuella kalendermånaden.
- Om ni samlar in egna enkätsvar som liknar de som ingår i kommissionens enkät överförs dessa svar också till det gemensamma dataregistret.
Överföring från eget verktyg för använderåterkoppling
Behöriga myndigheter som väljer att använda ett eget verktyg för användaråterkoppling ska säkerställa att följande krav uppfylls:
- Endast återkopplingen på frågor och betyg som motsvarar dem i det kommissionens återkopplingsverktyg för användare får överföras till det gemensamma dataregistret.
- Återkoppling i form av fritext överförs inte till det gemensamma dataregistret.
- Webbadresserna till de webbplatser från vilka återkoppling samlas in överförs tillsammans med återkopplingen till det gemensamma dataregistret.
- Överföringen ska se så snart som möjligt dock senast inom 5 arbetsdagar efter utgången av den aktuella kalendermånaden.
- Om ni samlar in egna enkätsvar som liknar de som ingår i kommissionens enkät överförs dessa svar också till det gemensamma dataregistret.
För behöriga myndigheter som använder eget verktyg för användaråterkoppling har kommissionen publicerat en API-specifikation för rapportering av användaråterkopplingen.
Kontrollera att ni använder er av rätt version för API:et.
Länkar och dokument
- Funktionella, tekniska och semantiska interoperabilitetskrav för genomförandet av den gemensamma digitala ingången (europa.eu)
Länk till annan webbplats.
- (Se över länk) Front Office tools Front office tools specifications v2.2 (26/07/2022)
Länk till annan webbplats.
- Genomförandeförordning (europa.eu)
Länk till annan webbplats.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
Senast uppdaterad: